måndag 21 september 2015

Snillen spekulerar

Sjuåringen har matteläxa med sig att jobba på. Det jag själv minns från matten på lågstadiet, var mer sida upp och sida ner med entalsaddition. Matteläxa i andra klass anno 2015 är problemlösning med miniräknare och ekonomiskt tänkande. Maken är stormförtjust, medan jag som alltid haft höga betyg i matte men starkt ogillar ekonomi, hade sett fram emot något år till med 2+5 och 13-3.

Igår ville jag ge barnen en peng att ansvara för på semestern. Medan sjuåringen stoppade på sig sin modesta eurosedel och gjorde upp storslagna planer för inköp, menade femåringen att hon inte behövde någon. Hon hade redan fått sitt godis, som hon sa, och var uppenbarligen övertygad om att hennes leverne skulle bekostas av någon annan även fortsättningsvis. Min egen logik ligger dock inte så långt från femåringens, när jag säger "sätt upp det på rummet" och genast känner att det i alla fall i någon mån är gratis.

Vi har nu njutit av två och en halv paradisdagar här i charterns lala-land. Kan tyckas som att det inte kan bli bättre, men det kan det, för imorgon kommer min syrra och hennes tjej hit! Rent siffermässigt måste det väl innebära en förbättring med säg...minst 200 procent eller så?


Den yngsta ekonomen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar