torsdag 10 september 2015

Godkänd!

Idag var det (tydligen) dags för 5,5-års kontroll för vår yngsta dotter! Min hjärna hänger inte riktigt med på att det var sista besöket på BVC för vår del...någon måste ju kolla min "bebis"? Och mig! Det var lite samma känsla som vi hade på BB när vi skulle åka hem med första dottern: "Vadå...ska ni bara släppa ut oss...i verkligheten...helt ensamma..!?".

Min hjärnas oförmåga att se min dotter som en snart skolmogen tjej, kan också haft att göra med en plötsligt påkommen förkylning som har gjort min hjärna dåsig. Igår mindes jag att vi hade tid idag, jag mindes det inatt vid fyra (när jag hostande bestämde mig för att stanna hemma och jobba istället för att smitta kollegor) men jag hade dock glömt det när väckarklockan ringde. Det blev snabba ryck och tack vare en gammal beprövad huskur (två olika värktabletter, en kall dusch och en stor dos envishet), så kom vi i tid.

Innan någon får rasha över det faktum, att jag åkte med förkylning till bebisarnas näste, vill jag bara påpeka att jag tänkt smita förbi väntrummet om någon under tre år befann sig där. Men det var tomt. Tur på fler sätt än ett, visade det sig, när femåringen utförde avancerade cirkuskonster i bebis-rutschkanan och hennes mor just idag bara hade energi till att sitta ner och fota henne.



Det enda dottern var nervös för inför besöket, var om hennes öron skulle undersökas. Jag sa glatt nej och bad en bön om att jag skulle minnas rätt från när äldsta dottern fick godkänd-stämpel i pannan. Det gjorde jag. Jag hade dock förträngt att det var sprutdags. Kanske var det bra, för antingen blev hon så överraskad att hon blev lugn eller så har jag ändå plockat upp några mamma-skills genom åren. Hon protesterade förvisso lite grann och fällde några tårar, men inga storslagna primadonnautbrott eller kast av saker. Det klassas som fantastiskt bra genomfört och med ett blått ap-plåster på armen gick hon stolt därifrån. Jag gick efter, lätt svettig av både det ena och andra, men numera med ansvar för två döttrar och helt utan översyn av BVC:s vakande öga...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar