söndag 9 november 2014

Att fira en far

I det här huset fick far sovmorgon. Mor med, men 07.08 var det gemensam väckning. Visst hade tanken om frukost på sängen slagit mig, men för att inte riskera vidbränt kaffe och smör i varje vrå av köket, så lät jag barnen stå över även i år.
Vadå, det är ju inte min pappa?
I avsaknad av kaffe utslaget i sängen, så fick han ett fint uppvaknade ändå, min make. Fyraåringen klättrade upp mellan oss, tog min hand och bad sin pappa lägga armen om henne. Mysiga minuter som inte kan värderas i några slipsar i världen.

Sjuåringen vaknade förvisso vresig, men efter att ha skällt av sig lite av morgonhumöret, gick hon och hämtade de överblivna bitarna från lördagsgodiset och valde omsorgsfullt ut ett par bitar som hon gav sin pappa. Han svalde den röda (kanske något biten i kanten sedan innan) gelépussmunnen i ett nafs och fick en till. Sen upptäckte han några papper från Villaägarnas riksförbund på golvet bredvid sängen. Det var ju den ultimata presenten, att få läsa dem ifred, så vi lämnade honom ensam.

Lillasyster har klätt upp sig sina finaste kläder dagen till ära, i en sorts lager på lager-modell med influenser från samtliga årstider: sin finaste isblå Bamse-tröja, vitt spetslinne, löst sittande pepparkaksbyxor (med tillhörande blått tuschstreck på knät) samt pannband.



Jag snorar forfarande och mår rätt kass, men om jag kan undvika att nysa i femton minuter så ska jag baka en kaka till ett-kaffet som är makens bästa kopp.

Grattis på fars dag alla pappor där ute!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar