måndag 10 november 2014

Måndagspepp!

Ett styck hostig fyraåring gjorde mig sällskap i förkylningsträsket idag. Med en filt i soffan började vi veckan med att jobba oss igenom serier på Netflix som kunde ros oss båda. Fyraåringen vägrade dock ge sig på punkten att Tingeling var en passande film för en 37-åring också, vilket gjorde min mentala närvaro något mindre total. Kaffe och e-GP funkade blev min räddning när de små älvorna gick mig på nerverna.

Ett tjog snor hindrar inte vår egen älva från att flyga. Nej, nej. En halvtimme efter att maken och sjuåringen lämnat oss sjuklingar ensamma, tjongade hon igen dörren till sitt rum första gången. Arg över att hennes mor förhindrade ett tredje klädbyte inom loppet av trettio minuter från uppvaknande. Sen hade samma moder den dåliga smaken att be henne sitta still efter att ha spillt ut en skål med mjölk över frukostbordet. Sämre morsa får man ju leta efter, tyckte fyraåringen och utbrast "jag ska slänga dig i brännvinsfloden!". Ooooookeeeeej. Precis där tror jag vi införde ett tillfälligt Madicken-förbud.

I övrigt hade vi en mysig dag. Fyraåringen låter som en storrökare när hon hostar, men har ett förbryllande
och irriterandebra allmäntillstånd. Själv går jag in på andra veckan som förkyld. Med några dagars sängläge bakom mig känns det som det räcker nu. Jag har läst böcker, kollat serier, betalat räkningar (!!!) och till och med mätt upp antal tapetvåder vi behöver i vardagsrummet för en eventuell omtapetsering som maken dock hävdar att han är omedveten om. (Och ja, samtliga aktiviteter var mycket exakt utförda från sängen.)

Det blev kanske inte den energigivande starten på veckan jag hade hoppats på, när vi i helgen gick igenom veckans kalender. Förkylningen övergick till bihåleinflammation och, som sagt, utökade styrkan med en person. Men när jag tänker på dagens mycket avancerade degande i soffan framför serier vi enligt dottern var "överens om", så var det kanske just energi den här måndagen gav?

Många filter på den...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar