lördag 13 februari 2016

Sound of Music - hiphopstyle

Idag har vi kört de 49 milen till vår stuga i Sälen. De första tio milen lyssnade maken och jag till när femåringen sjöng Slå dig loss, slå dig fri för fulla muggar samtidigt som hennes storasyster tog sig an Bada naken på Sergels torg med stor inlevelse. Det var en något schizofren upplevelse innan femåringen blev indragen i ytterligare ett Prinsessan Sofia-avsnitt och försvann från scenen. Åttaåringen hade baksätet till sin egen musiksmak som kan sammanfattas med att höjdpunkterna var Las Ketchup och Macarena.

Sen fick jag hybris nog och tog över Spotify. Det blev självklart Carola anno 1983. Främling på högsta volym med solosång framförd av mig inklusive dans i framsätet och armarna rakt upp i luften på slutet. Får jag säga det själv var det slående likt orginalet, förutom att mina jeans inte kunde mäta sig med den kycklinggula overallen Carola bar i Mello för 33 år sen...

Åttaåringen förfasade sig över sin mor, så jag fortsatte självklart. Gloria var näst på tur. Jag imponerade med ett snyggt lufttrumsolo som inte gick av för hackor. Maken kompade på synt, tills Dalslands vägar krävde hans uppsikt och han fick doa i bakgrunden istället. Hade helt klart förtjänar minst en tolva från juryn, men vår baksätesjury vägrade rösta. Den äldsta satt med kudden över huvudet medan den lilla röstade på sig själv.

Vi avslutade första delen av musikresan med...hiphop? Möjligtvis tryckte åttaåringen fel bland låtarna och vägrade erkänna sitt misstag...eller så har vi en hård tid framför oss. Det fanns bara ett sätt att stoppa det, att gå all-in. Pinsamheten i morsans hiphop-stil gjorde tydligen, att Triads Tänd ett ljus gjorde comeback på repertoaren. Sen var det bara 25 mil kvar.


West coast. You can call me Icedog.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar