fredag 28 oktober 2016

Shop til you drop

Tåget rullade ut från Göteborgs station klockan 7.30. Kaffet i min mugg var lika gott som rykande hett. Nästan alla vagnar hann lämna stationsområdet innan tåget stannade. Tekniskt fel. Stod still. Vi drack kaffet. Stod still. Tittade på spåren. Och rullade slutligen tillbaka till stationen. Rätt så exakt 60 minuter och två urdruckna kaffemuggar senare kom äntligen vi iväg! Mot Stockholm!

Resan gick fort, vi snackade bort det mesta av tiden, min vän och jag. Okej, jag snackade eventuellt mest, men vem räknar liksom? Alla våra konversationer var dessutom ackompanjerade av snarkningarna modell större stockar, som tåggrannen på två rader framför oss stoltserade med i sömnen. Riktigt imponerade - måste funnits ett och annat i hans inre näs-, bröst- och halsgångar.

Framkomna påbörjade vi dagens utmaning - shoppingen. Jag kämpade på. Kände inte att jag var på så där gott shoppinghumör som ibland infinner sig. När allt passar i färg och form och dessutom är på rea. Och är hänger längst fram i affären. Men efter idogt letande så släpade vi på flera påsar var.

Jag gjorde ju multifelet att börja shoppa till barnen. Baskläder! De kommer inte bli tacksamma. Men när 85 procent av allt jag provat var antingen är för stort, för tajt, för fult eller för trasigt, så gällde det ju att slå till när jag hittade nåt. Jag var bland annat på jakt efter de perfekta tajtsen. Jag hittade dem! I fem sekunder. Sen insåg jag, att även om de såg snygga ut upptill så hade de en detalj av snörning under knät som höll liksom ihop över- och underbenstyg. Min hjärna slog på TANT- knappen och sände budskap i form av "det verkar kallt" och "hur opraktiskt?!". Jag smög därifrån och lät hjärnan omarbeta formeln för vad en skulle gå igång på.

På min önskelista inköpslista stod mest "kjolar och klänningar". Jag gick rakt ut i snårskogen av kläder och köpte toppar istället. Kom upp på klänningvägen igen och köpte en tunika som ser precis likadan ut som en jag har hemma, fast heeeelt andra färger: rött o svart vs blått o vitt. Otroligt nyskapande...hehe.

Vi förlorade ju en timme på morgonen, när vi var fast på tåget, men vi avverkade affärer i en rasande fart med svetten som nära allierad. Efter alla MQ, Vila och andra självklara val, så fick jag se River Island. Vi måste dit, tjoade jag, världens bästa affär! Uppför rulltrappor och iväg. Efter en snabb blick på skyltdockan med grön militärjacka sexy style och så lågt skurna svarta jeans som helt bevisade talesättet "...som baken, delad", så kände jag att vi måste hamnat fel..? River Island...där köpte jag ju så mycket fina kläder i London en gång! Det var ju ett par år sen bara. Eller vänta, när var det...20...2004 var det ju! Kanske, säger kanske, att de ändrat sortiment sen dess. Ellr så har jag ändrat preferens blivit äldre.

Nåt som inte ändrats sen 2004, möjligen förfinats, är vänskapen med mina tjejer från Vänersborg. Ikväll sammanstrålade vi hemma hos en av dem i Stockholm, med bubbel och tapas. Imorgon är ska vi på träningsboost i sju timmar. Vår shoppingdag kan ses som uppvärming.





















































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar