onsdag 28 oktober 2015

Tänd! Jag ser inte mina pommes frites!

Rubriken här skulle kunna vara namnet på en bok innehållandes beskrivningar av världsproblem, som medelsvenssonbarn ibland upplever. I detta fall var det ett citat av femåringen, som hade fullt sjå med att klättra, stirra ut alla andra gäster samt hämta ketchup sju gånger i minuten inne på det klassiska stoppet Burger King i Grums - och därmed (till makens glädje) fick äta klart e-nummermiddagen i bilen.

Vi är på väg norrut, till Sälen, för några dagars höstlov. Jag tänker mig vackra fjällvyer i höstfärger - sedda genom fönstret med brasan tänd och en bok i knät. Barnen tänker antagligen annorlunda, men vi ska nog kunna enas om biobesök och en och annan utflykt.

Maken har deklarerat att han ska äta älg varje dag. Hur hans plan ser ut på den fronten är inte klarlagt... Jag tänker, att även om vår stuga i Sälen i allra högsta grad ligger snudd på i vildmarken och min make har höga poäng som dalkarl, så kanske fällning av älg är en bit av överkurs. Vad är alternativet? Kittla ihjäl den med ett skohorn för att sen använda fiskarssaxen för att få en biff till grillen? Jodå, kan funka.

Eller så kan man ju gå på restaurang, som maken förslog efter min utläggning om farorna i vildmarken. Det kan vi absolut göra. Lördagkväll på lokal med en god älgstek låter fint. Jag gissar att barnen nöjer sig med taklampa och friterad potatis.

Klassiskt kaffedrickande ur mjölkförpackning vid bilkörning.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar