torsdag 26 maj 2016

Fullt ös (medvetslös)

Sommarfest på förskolan, föräldramöte för blivande förskoleklass, föräldramöte för åttaåringens klass, skolans kväll samt utvecklingssamtal för åttaåringen: det är bara den här veckans händelser på kvällstid vad gäller skola och förskola.

Veckan började med måndagens sommarfest som fanns någonstans långt bak i makens och min hjärna, men den blev väldigt påtaglig när jag lämnade på måndagmorgon och det visade sig att vi skulle fixa fikakorg, betala 30 kronor i förväg (hade tre enkronor och en massa italienska kvitton i plånboken) och dessutom helst ha lämnat en lottovinst till kvällens lotteri. Jag skämdes, som jag borde. Sen ringde jag min make, min mor och svärmor och tillsammans fixade vi alltihopa utan att femåringen behövde sjunga utan publik.

I år hade femåringen finstassen på sig till sommarfesten, till skillnad från för två år sen när maken klätt henne i tajts som hängde i grenen, urtvättad Lisebergströja som slutade vid naveln samt en färsk Volvo-tatuering på armen. Hon var förvisso rätt glad den kvällen också, men dagen efter bad hon om klänning.

På tisdag skulle åttaåringen på utflykt med skolan och femåringen besöka sin nya skola. Vädret skulle, sist jag kollade, bli strålande. Avstyrde därmed åttaåringens önskan om mössa och dunjacka till förmån för en tunn tröja. Jag lovade på heder och samvete att solen skulle skina. Tre timmar senare satt jag på möte inne i stan när regnet öste ner... Åttaåringens irritation över sin moders okunskap var av den högre graden senare på kvällen.

Ikväll har vi varit på "skolans kväll". Inte heller nu hade någon vuxen i hushållet skaffat växelpengar för köp av lotter, såpbubblor modell large och annat spex. Åttaåringen tömde spargrisen och därmed var det ekonomiska problemet löst.

Imorgon bitti har vi utvecklingssamtal med åttaåringen. Sen är veckan slut och snart också maj månad, som konkurrerar med december som den mest upptagna månaderna på året vad gäller sociala skolaktiviteter. Det äts korvar som säljs till förmån för förskolan, vi kommer hem med inköpta elevplanterade tomatplantor (nära i år) och lyssnar på små men starka stämmor som sjunger sommarsånger. Maj månad - lika underbar som utmattande - är snart slut. Återstår bara att återfå åttaåringens förtroende vad gäller min ställning som väderpresentatör samt fixa fram cash till hennes länsade spargris. Och lite vila.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar