torsdag 19 maj 2016

Prosecco, bruschetta, mozzarella, gelato. Och lite shopping!

Vi är här! Sex tjejer i en lägenhet nära Fontana di Trevi. Svårslaget är bara förnamnet. Igår, efter att vi spridit ut oss ordentligt i lägenheten, gjorde vi Rom by night - ända till klockan 23! Vi somnade innan midnatt. Grymt uthålligt för sex rätt trötta tjejer som tror de är 20 igen. Det är vi inte.

Idag stod vi i solen vid 10 utanför lägenheten. Jag har noll lokalsinne och har minusbetyg i att läsa en karta. Precis som att alla stenar och stigar blev till en myrstack i mitt förvirrade kartläsarhuvud i orienteringen i skolan, så ser alla gatukorsningar och hus mer eller mindre lika ut i en stad. Ibland vet jag var vi är, men inte hur jag kom dit eller hur vi ska ta oss därifrån. Det ger ibland vissa utmaningar.

Med på denna resa är två andra storasystrar. De har full koll på alla svängar och vet precis vart vi bor hela tiden. Ofattbart bra! Vi startade första dagen med en sightseeingbuss. Kultur, check på det! Alla utom en av oss har varit i Rom och sett
stenhögarnasevärdheterna förr. Så efter rundturen satsade vi på affärsgatan.

Shopping tog vid. Jag var mest nöjd med en underklädesaffär vi snubblade över. Jag gick lite bananas men med tanke på att bh:n jag hade på mig var ihopsydd med björntråd sen en vecka tillbaka, så var det välbehövligt. Vi provade allt och inget, åt italiensk underbar glass och drack Prosecco när vi pausade. Svårslagen torsdag!












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar