torsdag 23 februari 2017

Det snöar i-landsproblem

De där dagarna i fjällen med en tänd brasa varje morgon, osminkade dagar i underställ och middag med vänner och familj, gjorde susen för glädjen och energin. Vi kom hem i söndags och konstaterade att vi nu hade dem dagars fokuserat jobb båda två och att vi så smått också skulle starta upp den badrumsrenovering vi parallellt med livet bestämt oss för. En skön vecka som dock skulle innehålla en del pusslande, men den var ändå helt under kontroll.

Vår plan höll i en dag. När jag och sexåringen steg över tröskeln i måndags klockan 17, fick jag en smärre chock. Jag möttes av en totalt inkapslad hall och en man i full skyddsutrustning. Hallen var inte en hall längre utan inplastad och belamrad med säkert helt normala verktyg för att riva upp kakel, gamla rör och lossa tvättmaskinen. Jag var välkommen in i röran, sa den trevliga rivar-killen, men jag tackade vänligt men bestämt nej och backade ut genom dörren igen... Jag såg alldeles säkert ut lika chockad ut som om jag stigit in i en scen i Men in Black.

Vi hade missuppfattat, eller glömt, några delar av renoveringen. Den "lilla starten" denna veckan, innebar egentligen att tvättmaskin och allt annat löst plockades ut, väggarna fick nya bjälkar (?) och tja, inte vet jag. Detaljen att tvättmaskinen inte skulle vara tillgänglig och att vi redan nu skulle ta steget in i belamrat vardagsrum och skyddsplast hade i alla fall jag missat.

Så, plan B smiddes snabbt i mitt huvud. Orsaken till tvättmaskinens helt nödvändiga närvaro denna vecka, är nämligen att nästa äventyr startar redan på lördag. Då åker vi iväg till Island för att fira min födelsedag och det hade varit trevligt att inte fira den med trosorna ut och in och underställ med ketchup på. Min mamma blev räddaren i nöden denna gång. Tvätten fick ta plats i hennes tvättstuga och hon lagade middag så vi slapp äta den i ett rymdskepp av skyddsplast. Efter snack med byggarna (världens bästa, de till och med städar varje dag!) så fick vi styr på det hela. De fortsätter på måndag och då ska varmvatten stängas av och nya badrummet skapas. Då är vi inte hemma och det är ju en himla bra planering. Själv är jag redo för understället igen.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar