tisdag 10 juni 2014

Insomnia

Jag vet inte hur det är med er, men sällan eller aldrig har jag somnat mitt i en mening. Jag vet att en som jag känner (ja, det var inte jag) somnade stående när hon dansade en gång, men det var länge sen.  Det kan ha hänt att jag någon gång nickat till mitt i någon av min makes utläggningar om försäkringar, aktier eller om att byta däck på bilen. Vad gäller mina egna oerhört intressanta historier om ditten och datten så har jag vad jag vet inte lyckats söva mig själv än.

John Blund kämpade månne en stund för att kasta sand i ögonen på treåringen ikväll. Helt utan framgång och med riktigt kass resultat om han frågar mig. Hon gav honom en redig match och satt förvisso inte still längre än tre sekunder, och då hade hon full uppsikt över allt som skulle kunna göra att hon gjorde misstaget att slappna av och somna. Den lilla detaljen att ingen blir svalare av att fara runt som en guttaperkaboll i sängen och dessutom hävda att täcke är nödvändigt när temperaturen ute är 27 grader, hade hon heller ingen förståelse för.

Treåringen fyller fyra år om några dagar. När nu sömnlösheten väl infunnit sig, tog hon tillfället i akt att gå igenom vad hon önskade sig på sitt kalas. Hon började med att påpeka att hon behövde nya tapeter. Rosa med katter på. Vi har bjudit in till kattkalas, och när jag påpekade henne att vi skulle vara utomhus så tapeterna spelade mindre roll just idag, så blev det ramaskri och tandagnisslan. Kalaset hade nämligen nu ändrat form. Det är nu ett "katt och gris-kalas".

- GRIS, mamma. Jag vill ha en GRIS!
- Ha en gris..? Du menar ha med nåt med gris på ditt kalas? En grislek kanske?
- Neeeeej! Jag vill ha en gardin med en gris!

Man kan tycka tycka att jag hade kunnat avstå från fler inlägg i diskussionen där, men tydligen skulle jag göra henne upprörd och ge John-värdelös-Blund ännu en utmaning. Jag kunde ju bland annat upplyst henne om, att vi i det här huset inte tapetserar om för att det behagar oss en vardagskväll. Vi tapetserar inte ens om när det behövs nämligen.

- Som jag sa, kalaset ska vara ute så då spelar ingen gardin eller tapet någon roll.
- Ute?
- Ja, här ute.
- På baksidan? Där det finns en grind?
- Ja.
- Ok, men då vill jag ha en gris då. Och en katt. Får jag det då?
- Nej.
- Men du sa ju det?
- Nej, det sa jag inte. Och förresten gillar du väl inte ens grisar?
- Jo! Jag gillar grisar, katter, människor, guldknappar, godis, tapeter, rosa tröjor, Julia...


...OCH DÄR FICK JOHN BLUND IN EN STJÄRNSMÄLL! Han måste använt något liiiite starkare än sömngrus, för mitt i sin uppräkning om alla de saker hon faktiskt gillar, så stensomnade hon.

Hoppas hon har glömt grisen till imorgon.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar