måndag 9 mars 2015

Vab-succé

Den trista vinterförställningen startade sin trettiofjärde akt med start igår. Jag tog första passet hemma idag. Vissa vabdagar är bättre än andra. Vår fyraåring, som vanligtvis är någonstans mellan golv och tak största delen av sin vakna tid, är vid feber åtminstone still en halvtimme här och där. Vi startade morgonen i lugn och ro i soffan. En febervarm och morgontrött liten sjukling bredvid mig, morgonkaffet i handen samt ackompanjerade av en morgonsol som effektivt avslöjade smutsen på vinterfönster nära havet.

Någon feber ville förstås inte den lille bredvid mig kännas vid. När febertoppen var på gång och termometern visade över 38, satte hon upp sitt bleka ansikte i en förvånad min. Hon hann med att säga "Va, har jag feber..!?" innan hon gav sig in i nästa uppdrag som väntade runt hörnet.

Efter lunch fick jag en kvart i en solstol på verandan. Eftersom våren gjorde sig påmind, tog vi sedan det hel ett steg länge och bakade en äppelpaj. Storasyster har fått baka en hel del, men den här lilla har på sin höjd fått dela kalla köttbullar med smörkniv i trä. Denna gång stod hon för det mesta av bakningen, även den delen som innebär att vi kommer hitta spår av kanel bakom spisen, den dagen vi av någon anledning skulle dra fram den.

Fönstren är fortfarande lika skitiga som imorse, men vi summerar ändå dagen som en vab-succé. Showen rullar tydligen stadigt än. Enstaka inhopp har vi inget emot, men ett rullande schema har vi inget intresse av. Men hur bra den än är, så hoppas vi nu på kraftigt droppande biljettförsäljning. Annars får julshowen från 2011 verkligen en utmanare i starten på 2015.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar