fredag 21 augusti 2015

After Work à la strandliv

Jag lämnade skrivbordet vid lunch idag och skyndade hem. En vilsam eftermiddag på stranden väntade på mig. Den väntar än. Jag hade barnen med mig och därmed var allt snarare uppskruvat ett par hundra nivåer från fredagsförmiddagens möten i svalt kontorslandskap.

Femåringen, som för ett par veckor sedan var orsaken till tidig hemgång från stranden, var idag drillad i exakt hur förbjudet det är att hälla iskallt havsvatten över en annan persons huvud. Det funkade finfint. Hennes eget huvud var ju dock inte nämnt i förhandsinstruktionen. Hon inledde därmed besöket med att jublande hälla en stor hink med saltvatten, pimpad med ett ton sand och småsten, över sitt eget solblekta och smått sommartrassliga hår. Välkommen till festen!

Tidigare har jag känt chockskadorna krypande redan när jag tänkt tanken, att ta barnen ensam till stranden. Det har bara funnits två utfall på strandscenariot i min hjärna. Båda har inneburit någon typ av gips resten av sommaren för minderårig person alternativt ohälsosam hjärtrusning för mig (eller annan närvarande för den delen). Trista alternativ, så därmed har jag avstått oavsett värmebölja om inte minst en annan vuxen, med god kännedom om just våra idérika och kreativa avkommor, har kunnat vara med och punktmarkera dem.

Men idag blev det bra! Lilleby havsbad bjöd på 20-gradigt vatten och strålande sol med perfekt ljummen havsbris. Min mamma anslöt också efter en en stund, vilket underlättade alla närvarandes hjärtrytm. Glass på caféet vid strandkanten blev slutklämmen på en alldeles utmärkt efter jobbet-aktivitet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar