söndag 17 februari 2013

Lördagens träningsgrenar.

1. Femåringen och jag drog ut på jakt. Lördagsförmiddag och alla förråd var tomma. Det var inga gourmetpoäng på frukosten. På 1,5 timme och helt utan stress, men med sjukt god pusselplanering samt en femåring som ville hjälpa till, drog vi runt och fyllde på med mat, medicin, böcker, kläder och vin. Vi dopade oss på slutet med att tjuvsmaka dotterns lördagsgodis (en halvtimme innan lunch, iiiihhhhhh!) men lyckades få med allt (och så klart lite till).

Beräknad kaloriförbränning: 5000. Tränade armar längs varje hyllplan på Ica samt bröstmuskler när jag sköt vagn med tre överfyllda kassar samt ett styck barn på 20 kilo framför mig.

2. Jag fick loss två timmars shoppingtid. Två timmar! Shoppingtid! U-t-a-n b-a-r-n!!! Jag har inte en välfylld garderob, och mitt intresse sträcker sig till "rent (oftast) snyggare än myskläder och bekvämt", men nu var jag taggad. Tio minuter efter att jag vinkat av maken och barn hade jag investerat i en kavaj och en tröja. Sen anslöt min mamma som dels agerade smakråd och dels stod för några av inköpen (<---- födelsedag coming up). Min mamma lägger inte två fingrar emellan, snabbt och med raka besked ger hon sitt betyg till plagget man just plockat ner från en hängare och tänkt att man eventuellt kanske skulle passa i. Inte ens supersäljaren, vars vilja tryckte ner mig i ett par låga, tajta jeans som var minst en storlek för små, och sen sa "ååh, jo men dom kan du ha!", hade en chans. Mammas blick och diss och kvävda skratt och min egen känsla av att jag hade en låda som arsle och två falukorvar till lår avgjorde saken till säljarens nackdel. Jag gick dock därifrån med vad som satt som ett smäck; en klänning, en t-shirt och en vårjacka + det mamma köpte åt mig. Vårjackan är inte alls likt något jag brukar ha, och misstänkt lik vampyren Janes kappa, men eftersom både mamma och jag (och säljaren som bedyrade att det är senaste mode och att den passade mig såååå bra. Som jeansen?) var överens så slog jag till - Wild n' crazy och berusad på egentid i klädbutik. Hey, nästa gång kan vara i oktober och försent att köpa vårjacka till säsongen '13! Man vill ju inte gärna gå med en jacka som är sooo last season.

Beräknad kaloriförbränning: 3000. Inte vet jag vad denna gren kallas, men svetten lackade och musklerna fick arbeta när jag skulle byta om i ett provrum på en halv kvadratmeter. Dessutom försvann 400 bonuskalorier när jag avstod fika (bårhusljuset i provrummet gjorde mig inte sugen på att äta).

3. Vi blev bjudna på middag hos makens föräldrar. Efter middagen, när jag sjunkit ner i deras soffa, hade jag exakt noll muskelkraft att själv förflytta mig ut till bilen för att åka hem. Ingen annan var träningssugen (ingen svarade i alla fall när jag påpekade behpvet av att bli buren) och vi blev därför kvar för att se Mello. Sju personer, en tänd brasa, två godisskålar och glassdessert i en gillestuga funkade...så där. De fem äldsta satt rätt still, speciellt kvinnan som fyller 36 om 11 dagar, medan de två minderåriga tillsammans spillde ut tre glas vatten och en mugg mjölk under de 90 minuter Mello pågick. Femåringen blev ytterst missnöjd när Amanda Fondell åkte ur och surade innan hon smart nog beslutade sig för att heja "på vinnarna" istället. Maken och jag fick bara Cheri Cheri lady i huvudet när Rolinski sjöng sitt plagiat och de två äldsta ville rösta på pausnumret. Båda barnen somnade i bilen och fortsatte exemplariskt att sova när vi bar in dem hemma.

Beräknad kaloriförbränning: 500. Barn på 15 kilo, plus tre extra kilo för avslappnat tillstånd, bars in på isigt underlag (=spända muskler=träning). Intag av kalorier mellan kl 17 och 21.30: 80 000.

Träningsproffs.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar