lördag 2 februari 2013

#Mello

Min plan var att ligga i soffan, ensam, under en filt och slötitta på Mello. Följa kommentarer om låtarna på Twitter och Facebook och bli irriterad när folk inte fattar tycker som jag. Maken hade egendag och körde lastbil i Värmlands skogar. Prick 20 hade jag bestämt att båda döttrarna skulle sova efter 13 timmars stojighet. Tvååringen pajjade min plan när hon beslutade sig för att somna till i fyra (4!) minuter i bilen. Det gav henne energi till ytterligare 1,5 timmes hålligång. Femåringen drog därmed längsta stråt. Tvååringen somnade tio minuter efter att Melodifestivalen börjat, och mamman bestämde sig för soffan oavsett hur många fler som var vakna.

Så lycklig hon var! Hon är vår egen Skalman och i stort behov av sin mat och sin sömn på bestämda tider för att fungera, men ikväll ruckades allt och hon var ändå ett solsken. Twitter, med Jonas Gardell i spetsen, blev snabbt ointressant när hon la ut funderingar kring allt. Alla fick ett omdöme, och hon såg mer än chockad ut när hon trodde att Anna Järvinen presenterade sin låt med orden "Ikväll sjunger jag för min hemska mormor", när hon egentligen sa "...finska mormor". Andra funderingar som fastnade längre var att Gosa-låtjejen visade magen, Yohios dansare var väldigt lika honom själv och att de två som var sist ut sjöng ihop.

#Gosa: "Varför visar hon magen? Fryser hon inte? Tänk om jag skulle göra det på måndag...gå med en kort tröja till dagis...och visa magen? Vad skulle Siw (fröken) säga då?!" Sen skrattade hon högt och länge och sa mellan fnissen "visa magen...visa magen!"

#Yohio: "Han ser ut som den som spelar gitarr ju. Och se, en till! Alla är lika...de kanske är grannar?"

#Parsjungningen: "Åh, de kanske är så kära att de inte kan vara ifrån varandra. De måste hela tiden vara ihop. En av dem plockar blåbär i skogen och den andra är hemma och lagar mat, och den i skogen kommer bort, därför måste de vara tillsammans hela tiden nu...och sjunga ihop". Efter nån minut: "Ahaaaa, nu förstår jag. De delar upp där de sjunger, han står däruppe. De kanske inte ens tycker om varandra, men någon måste sjunga överallt. Eller så är de kära."

Hon stod upp på slutet och hejade på Yohio; "Han mååååste vinna, han är så cool...mamma, han har ett hjärta inuti handen. Inuti! Det vill jag också ha".

Nästa lördag blir det #femåringen istället för #mello. På villkor att Skalmans klocka funkar imorgon.

 Nytillkommen Mello-tittare.

3 kommentarer:

  1. Hahahahahhaa, vilka funderingar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yohios kille/tjej-utseende var helt ok med henne, men att Mary hade bar mage! Gillade hon inte. :-)

      Radera
  2. Ser fram emot femåringens kommentarer om gårdagens startfält, eller fick du soffan för dig själv ? :-)

    SvaraRadera