måndag 1 september 2014

Elcykel?

Vi funderar på att köpa en elcykel att dela på, maken och jag, för att ta oss till jobbet i stan. Förvånande nog så var det min idé. Jag är ju verkligen inte någon maratontyp. Men jag är å andra sidan grym på effektivitet. Och vad kan vara mer effektivt än att kombinera träning, med att ta sig till jobbet, lyssna på poddar och slippa byta baciller med alla på bussen jag slipper passa!? Älskar kombon! Cykla de två milen till jobbet på vanlig cykel känns...ungefär lika lockande som en hink med mask.

Jag presenterade idén för min make under över en bit blåbärspaj. Jag tyckte själv jag fick till själva pitchen riktigt bra, och avslutade med en lockande jämförelse till den tid för drygt sju år sen när vi brukade ha spinning som gemensam träning. Han nappade inte riktigt så snabbt som jag hade önskat. Och visst, det haltade lite. Då var vi två, nu skulle vi ju elcykla ensamma. Jag satt beredd att slänga in miljökortet, men jag visste att han skulle kontra med att bussarna i Göteborg körs på el. Eller miljödiesel eller hur det nu är. Bra är det i alla fall. Min syster satt bredvid och tyckte jag tramapade vatten. Jag nådde inte fram. Var liksom inte trovärdig i min övertygelse om att vi borde investera i en cykel som i inköpspris skulle kosta som en mindre begagnad bil. Hon slängde in ekonomikortet: vi skulle ju kunna dela på ett busskort, jag och maken! Spara pengar!

Jag hade hans uppmärksamhet för några minuter. Han övergav både kaffe och sällskap vid bordet för att kolla upp priser. Men han kände sig tveksam. Jag slängde in mitt sista trumfkort, kanske kunde vi sätta ett Volvo-märke fram till..?

Han nappade inte. Jag tänkte att han fick smälta det hela lite. Jag kunde ju ta upp saken igen om ett tag. Men som vanligt när jag fått en idé så har jag svårt att hejda mig. Så kanske tog jag upp det något för tidigt. Redan samma kväll frågade jag om han tänkt på saken. Han skrattade och sa att han hade eget förslag. Miljövänligt, billigt och numera med oss båda inkluderade.

- Du, vi fixar en vagn så kan jag cykla med dig på släp.

Jag ser förslaget som en delseger. En av oss får ju motion. En av oss kan lyssna på podradio. Och vi kan vinka åt bussen när den kör förbi oss.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar