onsdag 6 juli 2016

Backar in i semestern med lite "svab"

Den här veckan är årets segaste. Jag brukar slita mitt hår och fråga mig själv varför jag envisas med att jobba den här veckan, den är så SEMESTER på många sätt. I år hade vi inget val, varken maken eller jag. Det skulle synkas med sllt och alla och då blev det jobb vecka 27 för mig och även vecka 28 för maken. Arme man! Varje år känner jag det på barnen med den här tiden, de blir rastlösa och trötta och orkar liksom inget mer. I år har åttaåringen redan varit ledig i två veckor, med hjälp av farmor, mormor, ridläger, min syrra och lite annat. Hon är den enda som är utvilad och på riktigt gott humör.

Sexåringen har dragit på sig en förkylning. Lite otippat i början på juli, men det är ju hennes grej, att vara oförutsägbar. Nu har ju inte förkylningen däckat henne alls, mer än att hon använde den som ursäkt till att gråta och dramatiskt göra entré på förskolan igår när jag skulle lämna henne. Hon har ingen feber, men tårarna visste inga gränser. De stackars sommarvikarierna såg förskräckta ut och undrade om jag inte borde ta hem henne. Nu är ju skillnaden, att jag känner min dotter. Jag kastade om min dag, fick hjälp av mor och svärmor och kunde därmed hämta hem henne efter lunch. Då var hon på strålande humör. Fröknarna sa förvånat, att hon varit solskenet själv sedan jag gick på morgonen. Snutit sig ett par gånger men annars varit glad och pigg. Så klart!

Jag tror dock att hon ändå känner av bacillerna lite grann. Men det är ju livsfarligt att känna efter, så hon ångar på. Idag bestämde jag dock att vi sa tack och hej till förskolan. För alltid! Hon får vara hemma nu och till hösten börjar hon förskoleklass och fritids...denna galenpanna med stor humor och bristande impulskontroll.

Sexåringens baciller kanske inte biter på henne, men de har kommit åt mig. Efter två dagars halsont samt tillhörande klagande, kom min mor hit med barndomens häxkur - Vademekum. Sandpappret (grova sidan) som rivit mig i halsen, verkar redan efter ett par sköljningar med denna mirakelstarka medicin möjligtvis kunna ge med sig. Kanske var det min mors självbevarelsedrift som slog in, jämte omtänksamheten. Till helgen ska hon med oss på semester några dagar. Men först ska jag och barnen ha ett par dagars semme-vab. Svab?



Typiska svab-aktiviteter: kaninpromenad och Playmobil-lek. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar