lördag 23 juli 2016

Här händer det grejer..!

Bad i Vänern nattetid. 
Jag hade tänkt skriva om mina fantastiskt stärkande sväva-på-moln-timmar med mina fina kompisar i Vänersborg i fredags-lördags. Men sen hann jag inte det, förrän jag var hemma igen, plockade upp familjen för nya bad- och slagsmålsäventyr, innan jag hamnade på akuten i Kungsbacka med allergireaktion.

I alla fall. I fredags var det dags för vårt sommarevent, där vi samlades hemma hos en av oss som bor ett par stenkast från Vänerns strand. Vi hade massör på plats som såg till att alla våra fem ryggar och nackar blev uppmjukade. Och inte nog med det, vi hade även en kvinna som trådade ögonbryn (och annan eventuell ansiktsbehåring, hehe) på altanen i solen mellan Prosecco- och bufféplock. Och när alla pratat i mun på varann i några timmar och vi var nöjda med behandlingarna - så blev det ännu bättre! Vi drog och badade från bryggan där gänget höll till på gymnasiet. Nu var där nya ungdomar som hade "fredagsmys" längs skogsvägen och på bryggkanten. Men när fem 39-åringar med bubbel kommer farandes, så ja, de skingrades. Vi sov över och skildes sedan lagom åt efter morgonkaffe i sängen som värdinnan kom med.

Hem till fina familjen! Eller delar av den, sexåringen hade 24-timmars amnesti hos farmor och farfar, så att alla fick en lugn stund. Hon är en liten ängel när hon inte har oss omkring sig, så alla fick hämta andan för en stund. Åttaåringen och pappan hade haft filmmys hemmavid.

Bad i Onsala dagtid. 
Efter lunch drog vi till Onsala för att hämta yngsta dottern. Lördagsgodiset slank ner för tjejerna och kanske var det de bitar jag nallade som gav mig den allergireaktion som sedan slog till. Liggandes i en solstol på altanen, svullnade plötsligt min kind och underläpp upp. Min vana trogen försöker jag alltid tona ner mina allergier, medan resten av familjen (läs: maken) blir lätt hysterisk - men också handelskraftig. Jag tog en allergitablett och åkte med familjen till stranden för bad. Efter en timme (som inkluderade sexåringens irritation över att hon inte fick hoppa från bryggan och relaterade i skokastning i buske) kände jag, att jag behövde nog mer medicin. Så vi körde till akuten.

På akuten fanns inte en enda sjuk själ, så vi fick komma in direkt. Ja, VI. Familjen satt klistrad vid min sida och medan döttrarna var lite bleka över sin mammans nu något groteska omformning av nederdelen på ansiktet, så var maken på hugget. När läkaren verkade ta det hela med ro så menade han att "...hans fru har en mycket allvarlig jordnötsallergi, som måste behandlas för vad den är". Läkaren kontrade med att jag nu inte ätit jordnötter så detta var troligtvis inte livshotande. Det hade hon ju rätt i, även om jag jag hålla med om makens analys, att hon var en bit nochig (det var ju JAG denna gång, alltså hans FRU!). Hur som helst, kortison och antihistamin och vila en halvtimme på sjukhuset, så fick jag åka.

En grillmiddag senare, så tog fredagens bravader, lördagens äventyr och medicinen ut sin rätt. Jag stensomnade i en soffa hos min svärföräldrar, medan resten av familjen åt jordgubbar och glass. Ändå en helt okej uppdelning kan jag tycka. Sen åkte vi hem, la barnen och såg sedan på film för att lugna ner oss lite, maken och jag.

Det var 30 timmar som hette duga. Semester, någon?









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar