torsdag 10 november 2011

Söder ut. Eller Sydväst.

I sann i-landsanda började jag planera höstsemester så fort mörkret närmade sig i augusti. Henrik var inte riktigt med på tåget. Men i mitten av oktober började han vakna lite i diskussionen. Olika saker gör att vi denna höst båda två är i behov av både vila från vardagen och påfyllnad av energi. Första alternativet var givet - charter. Vi behöver ingen kultur, inga naturupplevelser och inga kulinariska äventyr. Vi ville ha värme, pool och ett minidisco på kvällen. Tyvärr är det ju inte så enkelt att man kan ta bussen till Nossebro och finna det där. Flygresan är liksom ett måste. Thailand är uteslutet, dels för att deras kost har en överdosering på nötter och jordnötsolja (jag vill gärna komma levande därifrån), dels för att det är för långt bort för en veckas semester tycker vi. Tunisien återvänder jag inte till (efter magsjukan från helvetet som drabbade mig där för 15 år sen) och Egypten kändes inte lockande efter höstens oroligheter. Så då var ju bara Kanarieöarna kvar. Ingen av oss har varit där innan. Men pooler och sandstrand har man ju hört att de har. Men en flygresa på 5,5 timme med två småbarn? Våra vildingar på en yta som inte direkt uppmuntrar till lek och de höga glädje-falsett-tjut  vår yngsta dotter låter oss lyssna till flera gånger per dag. Det kändes inte lockande, men jag var ändå inställd på att låta våra medpassagerare pinas och för att nå solen en vecka. Jag såg mig själv sitta o sola med fötterna i en barnpool när barnen leker, såg mig själv (och mannen) på en balkong efter barnen somnat och jag kände den där speciella doften av utland i näsan…

Men sen kom verkligenheten och ställde till det, och plötsligt hade vi bara fyra dagar att resa på. Dessutom påminde Henrik mig om att det finns andra barn också på flyget, och det är jag ju inte lika road av. Andras ungar som tjoar i kör med mina känns inte som semester – ens i 11 timmar.

Så vi fick tänka om. Vart kunde vi resa med två barn utan flygresa och spendera fyra dagar? Där vi dessutom kan koppla av mer än hemma, hitta underhållning till både barnen och oss och slippa alla ”måsten” och vardagliga saker. Vi valde Köpenhamn. Frukostbuffé ersätter ju ingalunda all inclusive, men det är ju hotell (=jag slänger handduken på golvet varje dag, smular i sängen och kan låta barnen härja runt på rummet utan att någons prydnadssaker far all världens väg). Tivoli har julöppet (istället för minidisco), vi kan åka vattenbussar (inte bad, men ändå) och förhoppningsvis skiner solen på oss där vi går i våra vinterkläder. Henrik bokade hotellet igår och betalade. Idag på morgonen hade jag två mejl. Ett från Resia och ett från hotellet. De hade inte fått betalt och nu skulle bokningen makuleras om jag inte betalade innan klockan 17 idag. What?! Ringde mannen som då mindes att eventuellt kanske han glömt att skriva in sin security code och då gick inte betalningen igenom. Mejlade Resia och meddelade att ingen av oss var hemma innan klockan 17, men att jag skulle betala så snart vi kommit hem ikväll. Det skulle gå bra. Nu är betalningen gjord. Bara att hålla tummarna för att bokningen inte makulerades av hotellet.

I så fall blir det Nossebro.

2 kommentarer:

  1. swell. när aker ni?
    Vi har bokat in oss hos Conny Wenk och jag är i extas!
    kram

    SvaraRadera
  2. Lovely!
    Jag lever just nu på resan som ska göras i mars :-)
    Ses lördag!
    Kram

    SvaraRadera