söndag 27 november 2011

Första advent!

Många av mina vänner är väldigt olika mig. Av någon anlending är många av dem t ex väldigt husliga. Eller pyssliga kanske låter bättre. Jag är totalt värdelös på att göra egna kort, sy kuddar, göra egna tavlor och allt vad det nu grejas med. Den här tiden på året är det värre än nånsin! Förutom att alla gör egna julkort, julgodis och pepparkakshus ska det också skapas tomtar av toarullar och annat juligt. Jag lånar ut dottern till farmor för pepparkaksbak och till mormor för pyssel.

För ett år sedan beklagade jag mig för en av mina äldsta (hon är purung - som jag - men vi har känt varandra sen dagis, därav "äldsta") vänner, att mina barn knappt sett en adventsljusstake och den de sett var av metall och helt utan mossa, tomtar och annat piff. Sen var julen över och jag glömde min klagan. För några veckor sedan kom samma vän med en present till mig:



Hon mindes, och tyckte inte att mina barn skulle bli helt utan adventupplevelse, eller i alla fall inte fira med en ljusstake utan mossa från rean på ICA. Inte nog med att hon mindes, hon har dessutom kombinerat den vackra adventsljusstaken själv. Jag är full av beundran över både omtanken och skapandet. Tack, Angela!

Vi är inte hemma på första advent i år. Vi hoppar över glögg- och pepparkakspremiären och firar första advent med röd pölse och smörrebröd istället. Men jag ville så gärna se den vackra adventsljusstaken tänd, så vi tjuvstartade lite i fredags med att tända första ljuset. Det blev ingen glögg, jag har kommit på att jag egentligen inte tycker att det är så gott. Det är stämnngen jag vill åt. Och den fixade den här ljusstaken alldeles själv.

Hoppas ni alla har en fin adventsöndag!



1 kommentar: