tisdag 27 november 2012

Kul med spel?

Jag tycker det är ganska svårt att komma på julklappar till barnen. Själva har de inga problem; storasyster vill ha rubbet och lillasyster vill ha det hon redan har.

-Men du har ju redan en ritbräda?
-Nä, ja ha inte de.
-Jo, här är den.
-Dä ä den, den vill ja ha.
-Ok, vassego.
-Tack så mycket.

(Ja, hon säger "tack så mycket"  och med betoning på et i mycket. Artigt barn, jag blir lika förvånad varje gång, fantastiskt bra med förskola).

Jag tänkte jag skulle önska lite pussel och spel till barnen i julklapp i år. Det är klyschigt nog väldigt kul att göra tillsammans - men också perfekt för både en fem- eller tvååring att sysselsätta sig själv med en stund så att mamma får lite lugn och ro. Jag vägrar att hålla på och låta ett barn vinna i spel bara för att de är barn, men hittils har vi spelat spelen lite hur som helst och inte följt reglerna till punkt och pricka. Nu är i alla fall femåringen så stor att jag hon vill följa reglerna på spelet. Idag spelade vi "In i stallet" flera gånger och vann några gånger var, ytterst bra resultat för stämningen i familjen.

Julklappstips.

Från att varit noga med att alltid fråga "Var det roligt?" när barnen presterat något, och inte berömma med "duktig" i tid och otid, så hör jag mig själv tjoa fraser av typen "Yeeeees" och "Gött, där satt den" så fort det går lite bra för mig i spelet. Dessutom gjorde jag segertecken. Det gjorde förvisso även min femåring, en high five varje gång hon slagit tärningen, oavsett resultat.

När vi pusslar ihop så är vi lika ivriga att få dit rätt bitar. Ett samarbete, visst, men det bygger också på en viss tävlan om att vara den som hittar rätt bitar. Efter att vi lagt ett 80-bitars pussel idag så hade femåringen förstått hur "spelreglerna" såg ut, och höll de sista tre bitarna i sin hand. Jag skulle precis be om en bit, när hon tittade på mig och sa:

-Jag lägger de sista. Jag har ju lärt dig det här pusslet, mamma, du kunde ju inte detta innan jag föddes. Tur att jag föddes och lärde dig.

Jag bet mig i tungan och höll med. Hon hade ju rätt. Det är ju en himla tur att hon föddes. Men hade go lust att ta fram ett 500-bitars och utmana henne. Kanske inte är så svårt med julklapparna ändå.


2 kommentarer: