söndag 18 november 2012

Skön (advent)söndag

I år är jag före min tid och tycker att hösten borde vara slut. Igår satte jag upp första adventsljustaken och idag åkte första tomtarna fram. Mest på grund av tjat från dottern, men jag hakade. Jag är inte ens särskilt förtjust i själva julen som högtid, men som alla andra är längtar jag som en dåre efter alla decembers ljus. Så varför vänta? I novemberregn åkte vi därför för årets andra och sista besök på till en blomsterhandel för att bli julinspirerade. Av en slump hamnade vi på Plantagen i Sisjön, och om någon vill julshoppa ljus, lyktor, tomtar och blommor, med två barn i släptåg, så kan stället rekommenderas. Det var max fem kunder under tiden vi var där, och hjälpsam personal. Det kan ju i och för sig hänga ihop. Dessutom var killen i kassan mycket intresserad av min make, men ändå, det var ett lyckat besök. Lingonkrans till ytterdörren, ljusslingor till enarna utomhus (!!!) och en ny lykta. Lingonkransen känns som ett säkert alibi på att vi är 35 (eller mer).

Eftertraktad man och uttråkad dotter.

Lunch på McDonalds och båda barnen satt ner hela tiden. Jag fick känna en extra gång om tvååringen hade feber. Men nej. E-nummer och fett är uppenbarligen tricket.

På eftermiddagen fick vi besök av den här tjejen och hennes söner. Min make uttryckte sin glädje över besöket; "Demolition Unit Surte möter Demolition Unit Torslanda - är huset säkrat inför ankomsten?" Föräldrapoängen flödade när vi tog barnen på skogspromenad, hade fika med oss (läs: mutade dem att gå med pepparkakor) och lät dem fiska upp gamla bananskal med pinnar ur en lerpöl. Lyckan hos vår femåring och treåringen på besök var total.

Tre ur Demolition Unit-styrkan. Den fjärde var på uppdrag.

Så, första adventsöndagen var lika mysig som jag trodde. Fem kvar - härligt.

6 kommentarer:

  1. VAAA? är du helt gaaalen- jag trodde vi hade pratat om det där med att jula sig för tidigt. Det är faktiskt spöstraff på sånt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast jag brukar ju på sin höjd slänga fram några tomtar runt 20 dec och sen trycka ner dem i en kartong igen innan nyår. Så jag har lite att ta igen.

      Radera
    2. Ja. Jo. Ok. Men jag är rädd att jag snart kommer läsa ett inlägg här om hur du stånkar korv och lutar fisk osv också. Och då. Då kommer jag bli rädd på allvar.

      Radera
  2. Men vad bra att du börjat då känns det helt legitimt att gå all in här hemma till helgen ;-)

    SvaraRadera
  3. Glöm inte adventsljusstaken, den med de fyra ljusen ;-)

    SvaraRadera
  4. "Lilla julgranen" är framme hos oss!
    GOD JUL!

    SvaraRadera