söndag 31 maj 2015

Stöldgods, blommor och andra goa grejer

Jag gav familjen sovmorgon. Mors dag inleddes nämligen med jobb för min del. Den som möjligtvis hade velat uppvakta med kaffe på sängen, hade fått stiga upp i ottan, och sånt sysslar inte maken och jag frivilligt med. Det får vara vilken dag det vill. Istället försökte jag smyga (En utmaning! /med vänliga hälsningar från klumpfot) så ingen skulle vakna. Klockan 06.30 steg jag ut i solig majmorgon, tog bilen dit jag skulle och förundrades över att stan redan var vaken? Eller så hade den inte somnat än.

Fyraåringen kom med ett älskat paket innehållande stöldgods till sin mor. ABC-boken som hon i höstas stal lånade från sin storasysters rum, kom fram lagom till Mors dag. Redigt ifylld och med flera rättstavade ord inkluderat. Stoltheten gjorde att preskriptionstiden för stölden snabbt fastställdes, till slutdatum idag.

Sjuåringens paket var kärlek inifrån och ut, i en mammas ögon i alla fall. På framsidan satt ett stort klistermärke föreställande en hund, inget man ger bort lättvindigt. Inuti låg en liten pappfigur, en rektangelformad skål i papper med tre ritade hjärtan i botten. Jag kände förvisso igen den, den tillverkades nog för ett annat tillfälle en annan gång. Men jag vet också hur nöjd hon är med den och hur hon skyddat den från att bli massakrerad av någon rumsgranne.

Jag anade innehållet i det svarta paket märkt "Stadium" som maken kom med. För några dagar sedan placerade jag ett tips i familjen, och det snappades upp. Eller i alla fall delar av det. Det var en skitsnygg sporttop i rätt storlek och rätt märke....färg och annat kan vi rätta till i efterhand.

Grillmiddag ikväll och en stor rosenbukett från min syster och mig till vår mamma avslutade dagen. Någon av oss hade chansen på en kraftigt gul, lång maskros också, från fyraåringen. Den visade sig dock innehålla en myra eller något annat av de hundra småkryp som fyraåringen är hysteriskt rädd för, så den slängdes med förfäran innan den nådde sin mottagare. Men det är ju tanken som räknas, och allt det där. Sjuåringen har mer rutin på blommor och fick ihop en djurfri liten minibukett till sin mor.


En alldeles förträffligt fin dag blev det. Nästa år önskar jag, förutom repris på liknande hemmagjorda saker från precis samma hemmagjorda barn, att jag inte är vaken 06.30 på Mors dag. Eller kanske att jag inte gått och lagt mig än..?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar