onsdag 23 december 2015

Dan före dan anno 2015

Strax efter åtta imorse travade jag in på hovleverantören Ica för årets julbordsinköp. Barnen var med mormor som tur var, men det gjorde ju bara att det var minus två vildar i affären. Den var ju redan då i princip fylld till max av skinkjagare och glöggmissbrukare som slogs om varor som var på upphällningen. Eller ja, slåss kanske var att överdriva, men det luktade fajt när de två sista påsarna med färdighackad mandel skulle fördelas (och jag var faktiskt först fram!).

Handlingen tog nära på musten ur mig trots tidig morgon. Svettningen gjorde mig ju dock troligtvis nåt kilo lättare och det är ju passande så här innan årets chokladätarhelg startar. Och det var inte jag som tappade en burk sill och en flaska julmust i golvet i kassan - hurra för det!

Eftersom handlingen blev ett träningspass gick jag all-in på en grönsaksjuice i mixern när jag kom hem. Det är troligtvis det sista nyttiga som når min kropp på ett par dagar. Som sagt, snart dags för att balla ur i godisskålarna. Den gav energi för att torka av på ställen i köket som inte blivit städade på cirkus 363 dagar. Tvättade fönstren i hast också. De blev väldigt randiga, men fördelen är ändå att vi nu kan se genom dem utan att tro att det är mulet varje dag.


På eftermiddagen skulle jag och barnen gå till min mamma och mangla dukar. Det är en jultradition vi har. Jag blir alltid nostalgisk och tänker på min mormor som manglade allt och strök resten. De flesta textilier i det här radhuset är annars skrynkliga året om. I år blev barnen upptagna av nån lek och då fick min mamma och jag plötsligt tid att dricka kaffe och prata bort en halvtimme, utan en tanke på manglingstraditionen. Men bli inte oroliga! Det löste sig senare på kvällen! Inga skrynkliga juldukarna här. Fasa.

När makens jobbdag (eller avslappnande kaffedrickardag som den också kan kallas) var avslutad tog han hand om griljeringen av julskinkan. Tre kilo grisrumpa pryddes med senap och ströbröd. Mitt inköp tidigare idag var därmed godkänt. Puh!

Barnen somnade nyss. Maken och jag har hetsstädat valda delar av huset och rivit i tvättkorgen efter kläder till oss själva imorgon. Barnens klänningar är självklart framhängda och förberedda sen länge.

Nu är det strax dags för uppesittarkväll med tjuvsmakning av den färdiggriljerade skinkan. Självklart spelar vi inte Bingolotto. Självklart inte. Ingen vinst än.

Maken ska enligt egen utsago gå och lägga sig så sent som möjligt idag. Jag antar att det är vid midnatt, för sen är det imorgon. Julafton!


Har självklart dukat i förväg för första julfikan imorgon. Husmoder är mitt andra namn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar