söndag 20 december 2015

Fjärde adventsfriden

Det här med julefrid och julkänsla är ju en definitionsfråga. I denna sekund leker barnen med Playmobil, maken har ett ekonomiskt informationstal i bara mässingen och jag ligger i sängen och pratar med min nyblivna mamma-bästis på messenger. Frid!

Men om vi tänker julpynt så håller familjen än så länge till godo med adventsljusstakar. Åttaåringens egentillverkade pynt är förvisso att jämföra med vilken nätbutiks julsortiment som helst. Hennes konstnärsgener slår igenom stort på alla sätt. Förutom hennes förbluffande kretörsförmåga oavsett materialval, så är idérikedomen stor. Ta Kurt Olssons galenskaper och Ernsts jul-förmåga, strössla med lite McGyver och nytänkande à la henne själv, så har ni bilden. Vi har till exempel aldrig toapapper på rulle längre att erbjuda. Pappret får rivas från en lite hög, men det funkar ju för ändamålet. Rullarna är nämligen hårdvaluta som grundmaterial oavsett om det är tomtar, stjärnor eller annat som ska tillverkas. Klistret är slut lika ofta som mjölken och den dan hon inte har färg på samtliga fingertoppar blir jag orolig. Alla konstverk samlas sedan på hennes rum i enlighet med principen "det är ju jag som gjort dem". Sant.

Julklappar då? De har i år, i en ny strategi, inhandlats pö om pö och lagts på hög. Det kan bli kul när om vi kommer fram till den där kvällen när maken och jag ska dricka glögg, lyssna på julmusik och slå in allting i perfekta paket. Vi får hoppas då att min mentala lista på julklapparnas fördelning inte är något sned.

Igår gjorde maken och jag en kraftansträngning och skulle skapa julstämning. Vi hade bestämt oss för ett glas vin och julfilmen Love Actually. Hugh Grant - vad kan gå fel? Allt visade det sig. Varken Netflix eller Via Play hade filmen. Det slutade med att vi hamnade framför en Adam Sandler-film med Hawaii-tema och buskishumor. En av oss föreslog var tionde minut att vi skulle stänga av. Sen upptäckte vi att SVT visat Love Actually i gammel-TV. Då blåste vi ut ljusen och somnade istället.

Men morgonens fjärde advents-frukost var ändå en succé. Alla satt på stolar, ingen brände håret på ljusen och alla åt av det som serverades. Toppbetyg!

Maken gick nyss ut till bilen för att fixa på takräcke och inhandla "världens minsta gran". Playmobilfriden har övergått till krig och eventuellt borde jag sätta fart och griljera en skinka eller så.

Fjärde advent, kan vara idag julefriden blir total. Vilket år som helst nu.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar