lördag 12 december 2015

Pepparkaksbak och julefrid...?

Andra sessionen av pepparkaksbak avlöpte utan blodspillan eller stora intermezzon idag. Förra veckan bakade jag med tjejerna var och en för sig. Men de tog slut fort. Nya tag idag och vi samlades för en rofylld stund... Jag hade bett min mamma förbereda degen och det gjorde hon på ett utmärkt sätt. Den var både inköpt och förberedd i bitar för tjejerna att hugga in på.

Jag hade från början tänkt, att vi skulle göra ett pepparkakshus. Men eftersom jag inte kunde bestämma mig för, om jag skulle använda vanligt klister och limma ihop skiten huset eller våga ge mig på det där bruna sockergegget (med livet som insats och brännskador garanterade) så avstod vi. Vanliga peppisar fick det bli.

Mjölet yrde och alla under 10 år ville ha samma formar samtidigt. Övriga höll sig lugna. Jag vaktade ugnen och försökte hitta balansen på gräddningen, när någon kavlade ut degen till en centimeter tjocka kakor och andra kakor slutade på ett par millimeter i höjd. Jag lyckades rätt bra måste jag säga, även om insatsen var att platsstudera plåten hela gräddningstiden.

Det blev en del fina konstverk som barnen skulle dekorer med kristyr. Det gick bra förra veckan, så de fick lite fria händer idag. Men efter att de dekorerat hundratusen pepparkakor, stod det klart att det jag proffsigt plockat ner i korgen i affären tidigare idag inte var god krispig kristyr - utan kladdig dekorationsglasyr.






Ett par minuter senare tog femåringen plåten med de vackraste konstverken - som var dekorerade med minst en halv tub glasyr ovanpå - och tappade den i golvet...


Sen var ordningen återställd här hemma. Skönt, började nästan undra vilken planet vi landat på och som innehöll både adventsfrid och goda hembakade pepparkakor.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar