lördag 23 januari 2016

UN- kind of day

Vännen vi bor hos här i New York jobbar på FN. Idag fick vi en specialrundtur av honom i FN-huset. Vi började med en cola i fiket och försökte smälta in bland alla delegater och andra som rörde sig där. Jag har åkt på en rejäl förkylning och med min lätt svullna ögonlock och röda näsa, så var det inte helt enkelt att låtsas lösa några världsproblem över en kafferast.

FN har sina svårigheter i mina ögon, men jag blev svårt star-strucked av att bara finnas till i Security Council, där det tagits beslut om de flesta stora politiska konflikter i omvärlden. Rysningar, gåshud och nervöst fnitter på samma gång när vi fick komma riktigt nära (men inte ta bilder).

Vi tog foton där vi fick, men selfiepinnar är bannlysta i FN-huset. Säkerheten var extrem hög och vi fick inte ens gå på toaletten utan våra bevis på att vi var gäster till en anställd. Vakter var tjugonde meter och respektfull tystnad i många rum. När det blir så där högtidligt så kan jag ändå inte låta bli att tänka på att det är vanliga människor som jobbar där, vanliga människor som snoozar på morgonen, snubblar ibland och blir arga när de har PMS.


Vi avslutade med att skåla i Cava på vad som tydligen är New Yorks mest respekterade och svåråtkomliga barhäng. Vi spanade efter Ban Ki-Moon o hans gäng, men där var nog mest hang arounds från andra avdelningar på FN. Hur som helst så var det väldigt trevlig stämning och massa skratt, som det ska vara på after work en fredag.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar