söndag 2 oktober 2011

Sol i sinne

När Lowa föddes 2007 fick jag en fem års-dagbok i present av en klok tjej som redan hade två barn: "skriv ner lite varje dag, för du kommer inte minnas deras barndom annars" sa hon. Det stämmer rätt väl, visst minns jag de stora dragen men det är inte förrän jag läser i dagboken som jag minns detaljer och vardagsskiftningar i livet. Dagboken har bara plats för 5-6 rader per dag, vilket ger en kortfattat bild av dagen och om något särskilt hänt. Med tanke på hur många ord jag vanligtvis använder dagligen så är det en utmaning! Alla händelser ryms, men de krymps. Tjejernas första födelsedagar fått lika stort utrymme radmässigt som vilken vardagsdagisdag som helst. Vissa vardagshändelser blir större i dagboken än i livet om de inte har konkurrens just den dagen. Men det är faktiskt charmen med att skriva (och läsa) den, för precis som min vän sa så binder dagboken ihop alla måndagar och onsdagar och helger till det som faktiskt är våra barns barndom.

Hur som helst, i dagboken skriver jag också ner varje dag hur vädret är. När jag nyss skrev dagbok för idag, så såg jag att det varit varmt och soligt just idag den 2 oktober alla år sedan 2007. Förra året var det 15 grader och 2009 var det hela 25! Jag hann googla på om det verkligen kunde stämma, innan jag mindes att vi var ju på Mallorca det året på hösten. Kanske borde bli lite mer noga med att skriva var vi geografiskt befinner oss varje dag, inte bara vad vi gör - även om aktiviteter som bada i poolen, minidisco och vin på balkongen inte förekommer varje oktoberdag hemma hos oss vanligtvis...
Livia är redo för oktobersol i Torslanda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar