söndag 30 oktober 2011

Tur i spel

Jag fick ett mejl häromdagen som jag knappt vågade öppna. Det hette "Vinnare Babywall.se Grattis!". Nyfikenheten tog överhanden och jag bestämde mig för att den här trygghetsknarkaren behövde leva lite on the edge. Så jag öppnade mejlet.

När Livia föddes i juni 2010 fick vi en prenumeration på tidningen Föräldrar och barn av Henriks arbetskamrater. Jag tycker den är mellansystern till den präktiga storasystern Vi Föräldrar och den ytliga lillasyrran Mama. Där finns en hel del tips och reportage om sånt som kan intressera en vanlig småbarnsmamma, en vardaglig morsa utan vare sig överambitiösa intentioner eller i behov av tips om vilka läppstift som passar bäst med färgen på barnvagnen.

Jag är en sån som aldrig vinner nåt, och sällan spelar eller tävlar heller för den delen, men av någon anledning har jag fastnat för tävlingarna i Föräldrar och barn. Jag löser ofta (eller ja, ofta i en småbarnsmammas liv - en gång varannan månad kanske?) ordflätor och annat i olika tidningar men skickar aldrig in svaret. Kan ju vara en anledning till att jag aldrig vinner. Men sen vi började få hem Föräldrar och barn så har jag blivit helt besatt. När tidningen kommer i brevlådan så går jag in på nätet och svarar på tävlingsfrågorna innan jag läser själva tidningen. Oftast är det åsikten i en fråga som eftersöks - inga faktafrågor. Och åsikter har jag ju. Vi fick första numret i september 2010. Första gången jag skickade in svaren så vann jag en bok. Den var förvisso inte bra alls, en historisk roman som jag faktiskt inte ens läste ut. Mycket sällsynt för att vara mig. Men boken fick ändå en plats i bokhyllan - det var ju en vinst!

Tidningen utkommer med 11 nummer per år och har ungefär fem tävlingar i varje nummer. Jag har deltagit i de allra flesta, säg ungefär 50 st då. Uppenbarligen är vinstchansen 1/25 på deras tävlingar - i alla fall för mig. Denna gång hade jag vunnit en tavla från Babywall.se. Jag får välja fritt bland deras motiv. Jag får nog rappa på att bestämma mig för jag hade fått påminnelse idag att jag ska svara vilken tavla jag vill ha. Bäst att skynda innan turen vänder. Eller så är det inte tur utan mina svar, dvs åsikter, de gillar..? Som Ingemar Stenmark sa: "Jag vet ingenting om tur, jag vet bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag".

Fast det är klart, om mina åsikter räknas i tävlingarna - då borde jag ju å andra sidan vinna betydligt oftare än var tjugofemte tävling! Hm. Kanske är ett lotteri ändå...

Funderar på den här:


Fast med "Livia" på klossarna då...
(Bild lånad från babywall.se) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar