måndag 17 oktober 2011

Sparad tid

Jag njuter inte av matlagning alls. Tycker det är bortslösad tid att laga, och trist intill olidligt att planera vad vi ska äta. Henrik är ungefär likadan. Så jag samlar på enkla och snabba recept som inte stavas m-a-k-a-r-o-n-e-r och k-o-r-v. Fyra ingredienser och 10 minuter aktiv matlagning. Det är ungefär vad jag är beredd att lägga på en lunch. I helgen hittade jag ett recept i en gammal tidning på bakpotatis med kesoröra. Ingredienser: 2 avocado, 1 pkt bacon och 500 g keso - hacka avokadon i bitar, stek bacon (låt kallna) och rör ihop med keson. Inte ens jag kunde misslyckas. Det gjorde jag inte heller. I alla fall inte med röran. Dock vet nog den bakpotatisvana  att det tar en evighet för dem att bakas i ugnen. Det var jag inte helt med på. Nu vet jag att det tar 1,5 timme på 200 grader (och sen 30 sekunder i mikron). Men den tiden kändes inte så borttappad. Jag behövde inte reda, mäta, röra eller ens krydda. Perfekt tidsvinst och jättegott.

2 kommentarer:

  1. Håller med. Hopplöst tråkigt med mat, speciellt eftersom den ska vara hyffsat barnvänlig oxå... Jag snurrar runt på ca 5-6 rätter känns det som, varav de flesta innehåller pasta i någon form. *ugh*

    /Alexandra

    SvaraRadera
  2. Jag sa ju att det fanns crockpots i Schweden nu. Sa värt varenda krona. Püß

    SvaraRadera