söndag 8 januari 2012

Snabbladding av batterier

Tre veckor på en strand eller shopping över en långweekend i all ära. Jag hade ju inte tackat nej. Men en natt på hotell där det är ok att kasta handduken på golvet, smula hur mycket som helst, ha skorna i sängen (i alla fall dagen efter sovning), äta buffé två gånger på ett dygn, ligga tysta bredvid varandra på kvällen och lyssna på barnens andetag efter att de somnat, är inget annat än balsam för själen och en riktigt bra energiboost på samma gång. Vi bodde på Quality Hotel i Jönköping och det var riktigt fint och fräscht. Måste varit grymt bra ljudisolerat, vi hörde ingen annan någon tid på dygnet - bra både för oss som ville sova och för dem som slapp höra våra två decibelstarka minityrer som fajtas då och då.

Allt ljud gick dock inte att stänga ute...

Kramgoa minityrer med mätta magar efter kvällsbuffé.

Resans syfte, att träffa kusiner, fastrar, farbröder, mormor och farmor och några till, bidrog också till att vi kom hem piggare än när vi åkte. Förhoppningsvis ångrade ni er inte var ni inte helt slut efter att cirkus Tell dragit förbi.

Finfina kusin Louise som var en av höjdpunkterna på resan för sina kusinbarn.

I bakgrunden på bilden ovan skymtar det skåp som vår äldsta dotter lyckades förstöra en bit på. Det var förvisso en olyckshändelse helt utan hennes förskyllan, men ändå... "Den är ju ändå gammal", sa min faster snällt. Jo, men det är ju precis det. Gamla möbler är ju liksom det sista man vill förstöra. En lampa från Ikea som kan stryka med om man råkar dra i fel sladd en trött morgon är ju liksom lite enklare att ersätta...

Inga älgar skådades (eller skadades) heller på den här resan, men det finns ju annat att titta på på vägarna:

Glenn-Endys?!

Idag har vi haft en hemmasöndag. Dock icke sysslolös. Vi startade med att kasta ut granen och att äntligen låta barnen få äta av pepparkakshuset.

Delar av barnens lunch, månadsgamla pepparkaksbitar med bomull på.

Sen delade vi upp oss. En var på piratkalas, en sov middag och de övriga två åt en ful men god omelett till lunch. Förutom ägg, mjölk, salt och peppar, la vi också svamp, kantarellost och rödlök i smeten. Serverade med sallad, men den var ändå inte snygg att se på.

På eftermiddagen fick vi besök av mormor vilket uppskattades av båda barnen, men mest av fyraåringen som var mer än lovligt arg på sina föräldrar av något oklar anledning. Trotsen gick dock att råda bot på med ett besök på linbanan och gungorna. Värre är det ju med det faktum att vi som föräldrar inte kan påverka det här med snön. Torslandas kustklimat ger hon inte mycket för, och tycker absolut att Skövde är en alternativ plats för oss att bo på. Där finns ju snö.

Blivande Skövde-bo?

I sann curlingförälderanda är nästa lilla semestertrip därför redan bokad. Den går till fjällvärlden - nu ska hon minsann få se på snö!