tisdag 10 april 2012

Hejdå påsk! Hej vab!

En grå, regnig dag och jag är hemma med liten dotter som fått ögoninflammation. Ögon verkar vara vår familjs grej, påsken 2012 Med fem dagars ledighet i ryggen, är huset städat och jag själv uppvilad. Barnet sover och jag blir...sysslolös? Alltså, det finns ju en hel massa saker att göra. Var sak ligger ju inte direkt på sin plats hos oss. Men trots alla tankar till vardags som inleds med "När jag får lite tid över..." eller avslutas med "...vill jag göra när jag får tid", såär allt jag förmår mig till att dricka kaffe uppkrupen i soffan och läsa  GP. Det är till och med dagens tidning, det är ju lyx får man säga! Tankarna flyger hit och dit och jag blir inte avbruten innan jag tänkt klart - verkligen en lyx. Börjar likna Vård av Mamma det här.

Hittils har jag bara kommit fram till en sak i min funderingar. Det är att påsken från och med nu är min nya favorithögtid. Den slår julen i alla ronder: fler lediga dagar, färre måsten, godare godis, mindre pynt att fixa med, barnen klär ut sig istället för föräldrarna och inget överflöd av mat som hos konkurrenten jul. Påskharen besöker oss när det passar oss, och inte som tomten som måste komma "efter Kalle, men innan julbordet - hinner vi det?". Vi har hunnit träffa både vänner och familj, utan något race där en enda dag är den enda som gäller. Dessutom är det större chans för bättre/varmare väder, och vädret är ju viktigare än det mesta om du är en äkta nordbo. Det må regna idag, men hela påsken sken solen i Göteborg.

Kan man plocka vitsippor på jul? Nope!


Dagisgjort påskpynt som står framme fem dagar, lika länge som påsken. Inte som på jul när det ska pyntas från november till januari.  

Påskris i min fina kopparkittel som jag fått av min farmor. Helst hade jag velat skippa granen till jul och sätta granris i denna istället. Men det går nog inte barnen med på och det får väl vara ok.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar