söndag 8 juli 2012

Sommarlunken är här

En sommarlunk som inkluderar två barn som förvisso håller oss sysselsatta, men tankarna är lätta och diskussionerna enkla. Ofta när jag haft semester ett tag så undrar jag hur jag någonsin ska kunna växla upp igen. Hur ska jag hinna och orka med vardagens alla tidsangivelser, deadlines och hålltider? Igår sov alla till nio, vilket inte har hänt på minst tre år i vår familj. Så kort dagen blev! Dagen hann ju knappt börja innan det var lunch, och ett poolbad och ett cafébesök senare så var det dags att tända grillen igen. 

Förmiddagsdopp.

Dagens diskussion:
  • Kan en lussebulle kallas lussebulle även om den är utan saffran? Ja säger maken. Nej säger jag: det är väl kryddan och inte formen som gör det till en lussebulle jämfört med en vanlig vetebulle? 
Gotlänskt saffranspannkaka. 

Dagens upprördhet:
  • Har ”Stockholmarna” (makens uttryck) gett gotlänningarna dispens från pumplagen? Ingenstans har maken hittills hittat ”förnybart” drivmedel, bara bensin så långt ögat når och det upprör honom (trots semesterläge på hjärnan).
Övervakad pump

Dagens oenighet:
  • Som vanligt blir vi omkörda av alla (återigen: ”Stockholmare!”), men idag hade vi ledartröjan för ett kort tag. Tjooo! Maken jublade och hävdade bestämt att detta kvalificerade oss till racerförare. Jag var mer skeptisk. Vår 10 år gamla V70 fick förvisso prova på att köra i vänsterfil. Men offret vi lämnade bakom oss var en gotlänskt bonde. Som körde en traktor. 
(Här borde jag avslutat med ett foto på traktorn, men vi körde ju så fort förbi så jag hann inte.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar