fredag 26 december 2014

Andra juldagar

Vi klarade oss från magsjukan! Det kräver verkligen en fanfar och ett jubel. Sjuåringen sov hela natten, utmattad antar jag, och vaknade hungrig. Vi nekade henne mat och gav henne kokt vatten. Det blev ingen jättekul frukost på en juldag, när hon kunde ätit köttbullemacka eller skinksmörgås. Vi tyckte synd om henne och dukade inte upp något dignade julfrukostbord, även om maken glömde av vår solidariska inställning när det senare blev lunch, och hällde upp ett glas läskande julmust till sig själv. Tur för honom att fars dag är först i november nästa år.

Jag hade gärna stannat i soffan hela juldagen, med en julklappsbok och en kopp kaffe inom räckhåll, men det får väl bli om tio år. Eller så hade jag fått nöja mig med kaffet utspillt i soffan istället för på en armlängdsavstånd, och att läsa om varje sida tre gånger innan jag fått med mig innehållet. Vi gick ut i stället. Vi bylsade på oss och tog en promenad på två timmar, trots nästan tio minusgrader. Båda barnen brås dock på sin far och har därmed inte vantar i landskap utan snö. Fyraåringen föreslog på hemvägen att vi skulle ta fram poolen på baksidan. Förslaget röstades ner.




Idag är sjuåringen helt återställd, vi andra har ätit mer än vi borde, varit på ny promenad (till tomteland) samt insett att dagarna där vi kan ta till "tomten ser dig", som hjälp vid obstinata ungar, är över för i år. Frågan är när vi kan börja igen...är maj för tidigt?

Ett av två barn somnade i tid ikväll. Maken och jag sitter här med uttänjda magsäckar och funderar på kvällssnacks. En riktigt bra avslutning på julen får man säga.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar