tisdag 23 december 2014

Julbad, nejlikor och pyntad gran

Idag tror jag vi börjar med en bild från vår skogsutflykt. Visst ser det idylliskt ut? Det var det förvisso i det ögonblicket fotot togs.


Hela orsaken till att vi hamnade i skogen, var dock att vissa möbler nu är tydligt märkta med röd penna att det är vi som äger dem. Märkningen sitter smidigt nog på ovansidan, så ingen ska missa den. Efter den incidenten bestämde mamman att varenda unge skulle UT. Vi gick upp till Mustadammen som ligger i närheten av där vi bor. Fruktstund och jakt på änder att mata, konstigt nog såg vi inga idag de hade antagligen tagit skydd när de hörde att vi var på väg.

Barnen fiskade i strandkanten och jag vände ansiktet mot solen. Min mammainstinkt tog dock över, och precis när jag vänder på huvudet ser jag fyraåringen ta ett megakliv rakt ut i dammen. Jag står nån meter bort, men som alla andra mammor honor i naturen, så har jag superkrafter när det kommer till att rädda sina avkommor. Jag sög tag i hennes jacka precis innan hon hann tänka tanken att fortsätta sitt julbad. Det satte punkt för skogsutflykten, som dock fyllde sin funktion. Fyraåringen var lätt utmattad när vi kom hem.


På väg hemåt flög husmorsguden förbi och strösslade lite hemmabakad magi över mig. Jag fick plötsligt feeling på mjuk pepparkaka och frågade min vän Google om recept. Jag dök in på Willys för att köpa de mest kryptiska kryddor som tydligen behövdes. Krossad nejlika, ingefära och kardemumma...?! Ok ok, för er köksgenier är kanske detta helt normala kryddor, men för en som började fundera på om skillnaden är så stor mellan spiskummin och kardemumma, så var skapandet av den här kakan en utmaning i klass med Marias den där dagen för 2000 år sen.

Vi avslutade dagen med en del julstök (husmorsglittret fanns kvar) innan maken for iväg och löste den sista julklappen, sladdade in på Systemet 18.55 och sedan köpte två Bingolotter. Vi bestämde oss för att låta uppesittarkvällen börja.



God jul!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar