fredag 3 februari 2012

Upp till (examens)bevis.

Vi gifte oss hastigt och lustigt för 2,5 år sedan, och mina vänner hann inte med nån möhippa innan bröllopet. För mig firades istället en fruhippa (i november 2009). Jag fick då gå i husmorsskola på alla (o)möjliga vis. Sy ett förkläde, rabbla tvättråd, köpa (6)leksaker...sånt som husmödrar tydligen ska kunna. Jag fick skapa min egna husmorsbibel, genom att fråga okända människor på stan om deras bästa husmorstips. Eftersom jag var på smällen (tidigt och således hemligt) kunde jag inte ens skölja ner det skämmiga med alkohol och gömma mig bakom fnitter. Men jag lärde mig en del, bland annat fick jag reda på att det bästa medlet för att putsa silver (eller var det koppar?) med är ketchup. Den informationen kunde jag ju i och för sig varit utan med tanke på hur mycket ketchup som äts i det här huset. Kanske är våra nummer två blankare än andras?

Iklädd husmorsklänning, pärlhalsband, handväska, sjal i håret och ett jättegarv.

Hur som helst.

Idag tror jag att jag tog examen! Mitt i muffinsbaket i eftermiddags insåg jag att vi inte hade någon kakao (minuspoäng, borde kollat innan). Det var en större katastrof än det låter som. Jag hade en sovande dotter, och kunde därmed inte lämna huset, och en dotter som var med vid baket och såg ut som om jag hade sagt att tomten inte finns när jag sa att kakaon var slut. Tänka, tänka, tänka...kan jag rädda det här baket? Vad kan man använda som smakämne? Vad har vi hemma? Hela smeten var klar och bara kakaon fattades så det var inte läge att göra några omsvängningar i baket. Och hur beräknar man mängden på den nya smaksättningen? Jag föll fritt från husmorshimlen medan hjärnan gick på högvarv. En titt i skåpen och kylen gav få alternativ. Till slut tog jag ett beslut. Det fick bli en kärv banan och lite kanel. Dottern som sett moloken sen bristen på kakao blev känd, lös upp och mosade glatt en banan. När vi klickade upp smeten i formarna hade jag ingen aning om hur jag skulle grädda dem - skulle jag ändra ugnstemperaturen? Längden på gräddningen? Någon i husmorshimlen måste varit med mig. Jag körde på känn, och resultatet blev helt godkänt till och med av dottern som ofta vill baka men sällan äta av vad vi åstadkommit.

Examensbevis

Jag skapade ett eget recept! Bananmuffins a la mig (jaja, dottern var också med på ett hörn). Det kanske låter simpelt för en del av er. Det är bara för ni i så fall redan är med i husmorsklubben!

Jag hann vara en av de äkta husmödrarna i två timmar. Men examensbeviset hann inte bli känt i världen innan jag höll på att mista det. Jag hann bara njuta av att ha målsnöret i ryggen en kort stund innan jag insåg att det var ett test kvar! Det var en luring, jag hade målsnöre nummer två framför mig. De yngre husmödrarna i juryn var inte nöjda...

Jag mindes plötsligt att det är fredag idag och jag hade planerat hamburgare till middag... Det kan ju inte vara tillåtet för en husmor anno 2012! Tacos ska det ju vara! Letade febrilt i skåpen men hittade inga tacoskal eller tacokrydda. Huvaligen. Hur skulle detta sluta? Skulle jag nu stupa på en nedrans enkel mextexrätt när jag lyckats med ett helt eget recept tidigare på dan?! Som en skänk från ovan såg jag något rött skymta bakom övriga kryddor  - en taco dip mix! Halleluja - kvällen är räddad och så är mitt examensprov. Hamburgare med tacodipp som dressing är numera en paradrätt hemma hos oss och därmed har jag skapat ett nytt recept och en ny maträtt idag!

Dip mixen saves the day.  

Nu får jag allt lugna ner mig lite innan jag börjar göra egen ketchup också. Allt ska skina hos en husmor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar