onsdag 22 februari 2012

Vem? Hen?

Det pågår en debatt om det nya ordet ”hen” och ”henom”, ord som är sprungna ur jämställdhetsrörelsens protester mot bruket av "han" som könsneutralt pronomen. Debatten pågår just nu i högsta grad på olika sociala medier. På ena sidan de som anser att orden hen och henom bidrar till ett könslöst samhälle ”vi är ju skapade som män och kvinnor”. På andra sidan de som anser att genus redan har för stort inflytande över oss och att ett mer könsneutralt ord behövs.

Jag är förvisso redan övertygad om att vi behöver en modernare syn på kön och genus överhuvudtaget. Grunden är ju att båda könen ska vara lika mycket värda, oavsett om du älskar motorcyklar eller paljetter. Och oavsett vilket kön den har som gör det. Lika lön för lika arbete är en sliten paroll som dock tyvärr fortfarande är aktuell.

Jag tycker dock att det är synd att debatten om ”hen” så starkt handlar om genus. Långt innan jag fick barn och fick mina fördomar bekräftades i hur vi omedvetet styr in barnen i traditionella mönster, så har jag tyckt att ett ord som hen fattas i svenska språket.
  • ”Studenten får ett erbjudande som hen [han eller hon] ska svara på inom…”
  • ”Boka tid hos doktorn, och be henom [honom eller henne] skicka en remiss”
  • ”Om kunden har med sig kvitto, har hen rätt till byte”
  • ”Hör av dig till din närmaste chef, så kan hen hjälpa dig”
Att använda ett ord som hen innebär inte för mig att jag tar bort hon/han ur språket. Det är ytterligare ett pronomen som betyder ”jag vet inte om den jag hänvisar till är en kvinna eller man”.
Hen är inte det enda ordet som fattas i vårt språk. Det finns ord som är betydligt mindre laddade, t ex tredje böjning av få: få, färre, färst? Det ordet finns inte. Men jag saknar det ibland. Ett ord som fattades fram till för några år sen, men som nu finns, är snippa. Nu används det av alla (med barn i alla fall). Ingen anser väl att snippa är ett ord som förstärker könsskillnader för att det råkar vara ett ord för för del av en flickkropp? Det fattades helt enkelt ett gemensamt ord i språket. Då skapades det ett. Det behöver inte vara mer dramatiskt än så.

Jag vet att en del använder hen som pronomen när man inte vill vara en han eller hon, som ett tredje kön – och det provocerar. Jaha, säger jag om det, och? Vem är jag att bestämma hur andra använder sina ord? Jag hittar en självklar plats för hen i mitt språk och hur andra vill använda ordet måste vara upp till dem. Du behöver inte kalla din dotters kön för snippa heller. Men det är ju mycket enklare nu när det vedertaget och man kan prata om snopp och snippa som två självklarheter som barnen förstår.

För de allra flesta spelar nog hen-debatten inte så stor roll. Ordet finns ju dessutom redan eftersom det används. Förhoppningsvis är de som vill vrida klockan tillbaka till innan hen få. Helst färst. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar