måndag 20 februari 2012

Vem kan man tro på, tro på, tro på när...

Vi upptäckte en reva i vår badrumsmatta igår. Troligtvis på grund av slitage, inget konstigt. Men äldsta dottern hade en annan förklaring.

- Mamma, vet du en sak?
- Nej, vadå?
- Jag vet hur mattan gick sönder!
- Jaså? Hur då?
- Jag såg Livia gå ner för trappan, sen hämtade hon en kniv som hon kom upp med och skärde sönder mattan! Jag såg det! Det är sant! Jag ljuger inte!

En knivbeväpnad 1,5-åring eller en 4-åring med mytoman-tendenser mycket livlig fantasi. Hmmm, låt mig tänka. Det hade varit mer genomtänkt att skylla på någon som inte är en tvärhand hög. Eller som kan gå i trappor. Och som inte precis har lärt sig att hantera en sked vid matbordet. 


Än kan hon inte ljuga med finess. Hoppas det håller i sig tills hon är tonåring.

1 kommentar: