onsdag 22 januari 2014

Varde bröd!


Det här med fröer är egentligen inte min grej, mer som fågelmat i min vokabulär. Men i vår högst vetenskapliga studie här hemma i hur våra barns humör, sömn och allmänt välbefinnande påverkas av intag av vitt mjöl och socker, så har det smugit sig in mer och mer av lchf-kost i vårt liv. Eller i mitt liv. Jag har sedan kapat våra middagar och gjort gräddsåser, ägg i mängder och ostgratinerat det mesta för att få övriga familjen på fall. Maken är inte helt oäven, men barnen är fortfarande kvar i ketchupträsket och gillar i högsta grad e-nummer och allsköns sockerarter. Mitt mål är heller inte att låta dem avstå alla kolhydrater. Men när sexåringens mage, som krånglat sen hon var tre månader, plötsligt börjar fungera så måste ju det faktum att vi bytt makaroner mot glutenfri pasta och ökat mängden fett i maten betyda något. Dessutom har maken och jag ätit mer grönsaker varje månad det senaste halvåret än vad som ryms i vår kyl. Och det är ju nyttigt sägs det. Barnen äter gurka, avokado och majs som vanligt. Ingen förändring där trots att de tycker blomkålen luktar prutt och påpekar det varje gång.

Igår testade jag det här receptet. Så enkelt och snabbt att baka, att jag hann äta en nybakad macka tillsammans med Leif GW i rutan en halvtimme efter att jag plockat fram receptet. Vårt skafferi är inte helt lchf-uppdaterat, så jag modifierade det hela lite – med strålande resultat om jag får säga det själv. Och det får jag ju som tur är. Och gör. Gärna högt.

2,5 dl riven västerbottensost
3 ägg
1 tsk bakpulver
1 msk fiberhusk
0,5 dl mandelmjöl
0,75 dl skalade sesamfrön
0,5 dl hela linfrön

Blanda ihop allt och bred ut på plåt (ca någon cm högt). Grädda ca 15 minuter på 225 grader. Klart!

Vi är inga lchf-junkies. Men det här brödet var helt klart det godaste bröd jag någonsin ätit, och det är ju på pluslistan när det är på gränsen till fågelmat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar