lördag 18 januari 2014

Olika falla lördagens lotter.

Maken drog på simning med äldsta klockan 8 imorse. Lämnade huset med en argsint sexåring om inte ser vinningen med att lära sig simma utan simdyna. Vi jag har valt den okristliga tiden 8.40 för simskolan i vår. "Vi är ju ändå vakna" var det nån ärthjärna som tänkte i höstas när januari kändes avlägsen. Sen kompletterade samma mindre begåvade människa med fraser som "då har vi hela lördagen fri sen!".

Själv masade jag mig nöjd upp halv 9 tillsammans med vår sömntuta till treåring. Vi åt frukost och gick sedan tillbaka till ryggläge. Kaffe och GP i sängen för mig. Nya idolen Loranga (och "kommunalkontoret") för dottern på iPad.

Efter en stund orkade vi sätta oss i soffan. Med nagellack som muta fick jag till slut tillstånd att klippa dotterns alla 20 otrevligt långa naglar. Hennes favoritgren är ju inte att sitta still, så mitt på bordet ställde jag också en stor flaska nagellacksremover och en rulle bomull. Detta ifrågasattes starkt av henne som åtta timmar senare använde ett uppånervänt soffbord som båt samt gjorde tio försök att svinga sig i en lampa. Men det är en annan historia. Hon satt rak i ryggen med nymålade naglar. I tre sekunder, tills vi hörde snöplogen köra förbi och det kändes helt nödvändigt att hoppa upp och ner i soffan med fem blåmålade tånaglar och fem röda. Jag fick användning för både bomull och flaska.

Simmerskan och maken var hemma en kort stund innan de drog på kalas. Jag lagade lunch medan lillan degade. Den stora diskussionen rörde sig runt det faktum att på dagis hade hon minsann fått äta degen och det får hon inte hemma. Således är fröken snällare än mamma. Att det hela inträffat runt jul och varit pepparkaksdeg verkade inte räknas som argument när jag försökte återvinna förstaplatsen i hennes liv. Tre pepparkakor (köpta) avgjorde till slut till min fördel.


8.40 kanske inte är så tidigt ändå.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar