fredag 14 september 2012

Fredagsmys (?) och grattis till mig.

Jag är lika mycket fredagsfrälst som övriga måndag-fredag-jobbare. Eftermiddagströttheten ger vika när den grillade fläskfilén ställs på bordet av fredagslediga maken. Jag har alltid stora och många planer för just fredagkvällarna efter att barnen somnat. Jag gör listor i huvudet på allt jag vill göra, som om just fredagen hade fler timmar än de två som finns kvar av kvällen när barnen somnat.  De senaste två fredagarna har jag tänkt baka äppelpaj. Det hade ju varit en bra idé – om någon hade köpt äpplen och jag hade haft receptet lite färskare i huvudet än att jag måste googla fram det. När äppelpajen är bakad har jag tänkt slänga alla uteblommor och – taadaa – plantera höstblommor. Höstblommor?! Jag vet ju inte ens hur de ser ut. Orangea tänker jag mig. Helst ska de tåla isande havsvindar. Sortera kläder inför loppis, sätta in foton från för tre år sen, boka skidresa, springa en runda, läsa en bok och vika tvätt är också sånt jag på fredagslunchen tänker att jag ska hinna med på fredagkvällen.

Idag somnade barnen en halvtimme tidigare än vanligt. Kan varit en pyrrhusseger, det visar sig imorgon bitti. Vi använde i alla fall vår extra fredagskvällshalvtimme till att vila. De oinhandlade äpplena behövde ju inte skalas. Jag ville prata med maken om alla sysslor jag hade på min lista, men jag blev hårt brädad av börsen och tidningsskörden för veckan. Maken ville gå igenom dagens aktiehandel med mig, men jag fick gå upp för att inte somna. När jag lämnar sovrummet hör jag honom orera om tokdag, börsrusning och sju procent. Det sista halvskriker han och tillägger att "det här måste du höra, du tycker det är skoj, jag lovar, det är oootroligt!". Sen tystnar han och tar upp sin tidning istället, och det förstår man ju att den var mer intressant än mig.

"Trimning pågår för fullt" och "Smak för bakterier", vem kan tävla mot det?

Kläderna lär bli ovikta idag med och fotona ligger ju bra i lådan. Jag säger som vår tvååring  sa till de andra bebisbarnen igår när hon gick från dagis – trevlig helg!

Namnsdagsfika. Och snart börjar Skavlan!

4 kommentarer:

  1. Äpplepaj kan man köpa färdig, skidresan kan mannen boka (med tanke på vart han jobbar), fotoalbum kan du göra på nätet (fotobok) så slipper du lämna soffan och kleta med lim. Ok sortera inför loppis har jag ingen lösning på, höstblommorna kan jag hjälpa dig med :-), köp ljung!

    Jag tycker helt klart att du fortsätter njuta med vin och choklad nästa fredag, och så en rolig tidning till maken :-)
    Men du ska ha guldstjärna för din ork att vilja :-)



    SvaraRadera
  2. Det där med att springa en runda, jag vet inte men sporten "soffrodel" utövas väldigt bra på just fredagar i en soffa nära dig :-)

    Sen missade jag att du tänkte orangea blommor, då passar inte riktigt ljungen, men köp några pumpor och lägg i krukan :-)

    Å du, grattis till dig!

    SvaraRadera
  3. Annars har jag nu den bästa lösningen (tack Helena), man löser ju givetvis det som står på listan under arbetstid ;-)

    SvaraRadera