fredag 21 september 2012

Modell: Tell

Äntligen fredag! Med våra föräldrars hjälp tog vi oss igenom veckan med förståndet i behåll. Den var dock inte helt kass, den här slitiga veckan. Jag skrev i förra inlägget att maken glidit genom veckan och det kan ju verkligen kalla det. Han gjorde nämligen modelldebut. I veckan var maken genom sitt jobb kallad till en fotosession som statist. Om det var sedan var bristande kvalitet på dem som skulle agera frontpersoner, makens vackra tryne eller om maken gjorde en formidabel insats i sin skymda roll på perrongen, låter jag vara osagt. Men när jag ringde honom för att kolla läget från min sjukhörna, så var han strängeligen upptagen och i fullt sjå med att agera "businessman på resande fot". I sin rosa skjorta och skinnportfölj stod han blickstilla, fast på språng, i flera timmar.

Han hade en fantastisk dag, men insåg under timmarnas gång att det nog var ganska enformigt. Dagen efter valde han att avstå ny modelldag, trots stående ovationer och inbjudningar till dag två från teamet. Jag å min sida var rätt så avundsjuk skeptisk och behövde inte ens anstränga mig för att ta ner honom på jorden igen. Alltså, den här familjen kan inte ha flera primadonnor.


Sen insåg jag mitt misstag. Paris är väl ganska nice. Och Milano? Jag menar, även om vi gillar Sveriges västkust och trivs i vårt radhus så är jag inte den som är den. Jag måste ju inte köra en gammal V70. Jag kan tänka mig att bo i en våning med takterass och utsikt över Medelhavet. Alltså, jag är anpassningsbar.

Men det var försent. Han hade bestämt sig. Bergsfast argumenterade han för att inte ta chansen medan jag gick på som en galning om att han borde se det som något kul och en upplevelse. När min make bestämt sig så är det dock enklare att skaka liv i en nackad kyckling än att få honom att ändra sig. Det var inget att göra. Vi skulle bli kvar i förorten till vardags.

Men kanske, kanske lyssnade han liiiite på mina böner argument om att smida medan järnet är varmt. För bara några minuter sen deklarerade han att hans nästa fotojobb är på onsdag. Det är vår bröllopsdag. Vi planerar en dygnslång get-away. Och nu ska han modella just den dagen?! Skit i solnedgången från terrassen vid Medelhavet. Jag gillar Volvo. Dags att skaka liv i kycklingen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar