fredag 11 oktober 2013

AW - new edition

Den som tyckte After Work var ett bra namn på häng efter jobbet, hade nog inte barn. Alla vet att det är på klassisk after work-tid som "jobbet" är som mest intensivt. Slappnar du av då kan du lika gärna skriva under kaos-avtalet, avsäga dig din beslutanderätt och låta dina avkommorna löpa fritt resten av året.

Vi förbereder oss inför en intensiv kalashelg, när äldsta dottern fyller sex år i tre dagar. Det kräver minutiös strategi - helt utan smygpauser likt "kö vid kaffemaskinen" eller "vänta på utskrifter". Det är stenhårt hela vägen och från idag till på måndagkväll har varje minut en uppgift. Det är inte stressigt. Bara välplanerat. (Och ja, några minuter har titeln "sitt ner" och " ha roligt".)

Fredageftermiddag är dock som vanligt vikt åt att vara ledig med barnen, och framför allt storasyster ridlektion. Hjärnan rensas effektivt från veckans jobb när koncentrationen ligger på att min största bebis lär sig kontrollera ponnyn hon sitter på ett vilddjur med stora tänder och hovar som kan sparkas.

Idag var det lite annorlunda. Min syrra och hennes tjej tog på eget bevåg, och helt utan böner från min sida, med sig båda barnen till stallet. Ingen verkade efterfråga min närvaro, så jag valde att stanna hemma. Det var som att trycka på MUTE. Jag visste inte riktigt vart jag skulle vända mig. Vad jag skulle göra. Hjärnan ville fixa. Dona. Greja. Hinna med. Komma i fas. Ligga i framkant. Återta makten över hemmet ifråga om hur många prylar som får plats i en soffa, på ett golv, på ett bord.


Min kropp och late jefel som verkar bo där inne argumenterade emot, satsade allt och vann på knock-out. Det blev ryggläge i soffan, kaffe på en armslängds avstånd och en tanke om att läsa en bok. Eller en tidning. Eller se på TV.

Men jag somnade.

Var det nån som sa AW..?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar