onsdag 2 oktober 2013

Ny regel och sångövning

På förekommer anledning har vi infört en ny regel att hålla sig till för treåringen efter punkter som "hoppa inte nerför okända stup" samt "aldrig nattlinne till dagis när det är frost". Den nyaste av punkterna aktualiserades idag och lyder:

"Solkräm får aldrig under några omständigheter användas till sprutlackering."

Regeln gäller för skor och allt annat, överallt. Den gäller på dagis också. Det finns inga undantag eller ursäkter i form av "Men jag la solkräm i mina skor också" alternativt "De var finare som vita" som kan göra att regeln sätts på undantag.

Medan treåringen fick nya punkter att lära sig på hundralistan, så behövde hennes syster en lektion i uttal. Överraskad hörde jag min äldsta dotter glatt skråla "fittmegej lalalalalalala fittmegej lalalalalalala...." inifrån sitt rum.

- Vad sjunger du?
- En bokstavssång.
- Ok...om vadå?
- Om blommor o så.
- Blommor?
- Ja, fittmegej.
- Fittmegej?
- Jaaaaa.
- Ok...

Efter ytterligare fem minuters lyssnade trillade polletten i översättningsmaskinen ner hos mig. Förgätmigej! Inte Fitt-me-gay. Gött, började kännas liiiiiiiite som om vi plötsligt var föräldrar till de blivande värstingarna i området. Hoppas därmed slippa arga samtal från andra föräldrar i alla fall i ytterligare några år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar