torsdag 5 december 2013

Julmys (?) i höstrusk

På Facebook, Instagram och i bloggar bakas det lussebullar, dekoreras pepparkakor, slås in paket och smuttas glögg vareviga dag. Vi är fortfarande liiiite mer kvar på dygnsgamla gympapåsar i farstun, blöta kvarglömda vantar på dagis och försenad busspendling i regn till stan. 

När maken gick på julfest ikväll fick jag för mig att frångå kvällsrutinerna och bli en julbakande god (?) mamma.  Glasyr, pepparkakor modell större och nonstop inhandlades. Jag förberedde i tanken med tända ljus, rena förkläden på barnen och kanske att mamman skulle kunna ha en liten glöggkopp ståendes vid sidan om också.

Det kanske hade blivit så. Men efter att jag hämtat genomblöt, trött treåring på dagis och insett att alla förkläden var dekorerade av trolldeg samt det faktum att sexåring inte ens var hemma utan hos en kompis, så styrde jag om. Såg inga tindrande ögon framför mig längre, utan mer en glasyrprickig vardagsrumsvägg (som förvisso skulle kunna få oss att till slut komma överens om en ny tapet) och hur jag skulle vada runt i pepparkakssmulor tills maken kom hem och dammsög.

Det blev havrefras i plastskålar och lucköppning efter julkalendern på TV. Inte så juligt, men vi var nöjda. I alla fall storasyster och jag. Lillasyster var inte riktigt klar. Hon tog kvällen ett steg längre och lyckades med hjälp av en stol, en byrå och uppenbart långa armar, nå upp för att plundra delar av sin chokladkalender. DET kan bli väldigt (jul)mysigt när hon inser att hennes kalender är tom den 7, 15, 18 och 22 december.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar