torsdag 18 oktober 2012

Dagens: En mamma-sushi, tack.

Jag äter rätt ofta på ett sushiställe nära mitt jobb. Jag drar med mig lite olika personer så att inte min bekantskapskrets ska veta omfattningen av mitt vita ris-intag. Vitt ris är väl lika illa som att halsa kolasås ur tuben nuförtiden. Eller dricka O'boy.

Jag är dock en fusksushiätare. Jag äter nämligen inte rå fisk. Jag beställer istället en vegetarisk sushi, som på stamstället benämns ”mamma-sushi”. Jag har gjort det i tre års tid. Nån enstaka gång kan det slinka ner en laxbit, men annars är det avokado, krabba och annat gott i mina rullar och bitar. Varje gång jag är där är det samma tjej som tar emot min mamma-sushibeställning, och varje gång tittar hon upp, ger mig ett snett leende och jag ser att hon liksom har ett ”grattis” på tungan. Varje gång ler jag tillbaka och hoppas att hon ska förstå att jag inte är gravid med någon elefantbebis sen tre år tillbaka.

Ibland äter jag och maken lunch ihop. Jag tycker att det är alldeles särdeles trevligt, men min make blir sprudlande glad när jag frågar om lunchdejt, och även om han inget säger så vet jag att han liksom myser i andra änden av telefonen och låter ett ”yes, bjudlunch” pysa ut när vi lagt på. Våra gemensamma finanser är tydligen underordnat glädjen.

För ett par veckor sedan beställde jag som vanligt en mamma-sushi. Maken beställde en vanlig 10-bitars, men fick den fnittrande serverad som en ”pappa-sushi”. Ett skämt precis i min makes smak, och han skrattade högt. Förra veckan var det dags igen. Men nu var det maken som till min förvåning och kanske något överdrivna fasa BESTÄLLER en pappa-sushi! Som om det fanns på menyn!

Idag när jag, min vana trogen, beställde mamma-sushin så tittar tjejen upp på mig med klurig blick och frågar om det bara är mamma på besök idag eller om jag har pappan med mig..?

-Nej, alltså idag är jag med en kompis.
-Ingen pappasushi då?
-Alltså nä, han är inte med.
-Är han din man?
-Ja…fast han är inte med idag.
-Så ingen pappa-sushi?
-Nej. En mamma-sushi.
-Till mamman?
-... Ja...

Hon kluckade glatt och talade om för mitt lunchsällskap att det var ett litet skämt vi hade, hon och jag. Och "pappan". Antagligen väntar hon på att få se mig som huvudakt på Science & Nature med en mastodontbebis. Uppfödd på vitt ris. 




1 kommentar: