tisdag 30 oktober 2012

Tisdagscharm?

Måndagen har sin grej i att man börjar jobba igen. Man sätter lite fart efter helgen och känner, förhoppningsvis, energi och glädje efter lediga dagar. Dessutom är måndagkvällen helig upptagen sen flera år hemma hos oss. Kanal 5 visar CSI och vi tittar med samma fascination som för sju år sen, när vi låg sked i min soffa i singellägenheten vid Valand och var nykära. Nuförtiden tittar vi bara.

Redan ett par dagar in i veckan är det ju onsdag och lill-lördag. Vi praktiserar den stenhårt hemma hos oss, mestadels med min make som arrangör och förespråkare. Men jag är inte sen att hänga på, vanligtvis blir det lite kvällsfika eller ett glas vin och choklad.

Torsdagen är veckans sista dag för en av oss. Vi är lediga varannan fredag var, och en av oss har således kvällen som avkoppling inför fredagens fokuserade maraton med barnen.

Fredag behöver ingen närmare förklaring, vem gillar inte fredagskvällar och förväntningar inför helgen? Fredagsmyset med popcorn med barnen i en kvart innan det urartar, och tid att göra vad man vill när barnen somnat. Till och med småbarnsföräldrarna har fredagskänsla, och lurar i sig själva att man kan vara uppe liiite längre, fast de vet att lördagen mycket väl kan starta med ett tjongande långt innan de själva är beredda att gå upp. Men ändå, det är ju freeeedag!

Lördag och söndag – förhoppningsvis avkoppling, och i alla fall ingen stress på morgonen när ingen ska till jobb och dagis. 

Men, hon glömde ju tisdag?! Alldeles rätt, jag nämnde inte tisdag. Det är nämligen veckans mest meningslösa dag enligt mig. Den är bara lagom. Mitt i mellan. Inget att hojta högt om. Vem vill gå på bio en tisdag? Ingen. Dra ihop ett gäng kompisar på middag? Ingen. Det är dagen när det inte blir roligare än att vika tvätt eller handla mat.

Så här kan vi ju inte ha det. Hmmm. Om nu onsdag är lill-lördag så borde ju rimligtvis tisdag vara lill-fredag..? I så fall så är det ju en utmärkt veckodag för fredagens lag om tacos, istället för fiskpinnar eller korv. Fredagstacosen är ju inget annat än ett hån mot småbarnsfamiljer. Visa mig den förälder som har tid att i lun och ro stå och hacka grönsaker en fredageftermiddag?! Snabbt ska det gå innan mamman barnen blir vrålhungriga när man kommer hem från dagis eller andra aktivteter. Då finner ni svaret här: världens snabbaste tacogratäng.


Jag är ju inte så petnoga när det kommer till recept. Men ungefär så här:

400 gr Philadelohiapost
800 gr blandfärs
2 påsar tacokrydda
några champinjoner
1 gul lök
riven ost

Smeta ut Philadelphiaosten i en form. Stek köttfärsen och blanda med tacokrydda. Lägg köttfärsen på osten. Stek champinjoner och lök (hackade, men det fattar ni väl), och lägg ovanpå köttfärsen. Strö på ost. Sätt in i ugnen till sosten smält (15 min? 200 gr?)

Hå och hej med farbror Frej, så har vi gjort oss en tisdagsgrej!



1 kommentar:

  1. Waow, tack för recept- jag lär testa men på Lill-lördag. En fultisdag som denna bidde det macka o mjölk.

    SvaraRadera