måndag 22 oktober 2012

Ibland letar vi efter hus

Vår vilja att flytta pendlar från månad till månad. Just nu är vi inne i bo-kvar-fasen. Vi trivs, men ibland skulle vi vilja ha några kvadratmeter till. Vi har 115 nu. Vår tomt är 140 m2, men då är det 60 m2 hus mitt på tomten. Vad vi tittar efter är ett ”riktigt hus” med fyra ytterväggar istället för ett radhus.

Ofta saluförs hus med stora tomter som en dröm av mäklarna. Allt över 800 m2 hade för mig varit en mardröm. Jag kan tänka mig att klippa gräs (ibland) och plocka bär när andan faller på. All annan skötsel har jag inget tålamod med, och ingen vilja att betala någon för att sköta. Vad GÖR folk på sina tomter? Hoppar längd?

Här är vad huset vi letar efter bör ha:
  • Fyra sovrum (inte ett var till oss, utan tre använda av oss och ett extra) (eller ja, ibland kanske det skulle användas av mig) (eller min man)
  • Nyrenoverat kök (i vår stil, dvs inga pastellbulliga kylskåp eller lantliga kök)
  • Badrum med badkar
  • Badrum med dusch
  • Tvättstuga med torkmöjligheter för 7-10 maskiner tvätt per vecka
  • Vardagsrum med öppen spis/kakelugn
  • TV-rum (helst två, vi kommer ha två tonåringar om några år – och jag flyttar inte igen)
  • Klädkammare
  • Förrådsutrymmen för alla prylar vi inte vet var vi ska ha
Huset får inte vara större än 150 m2. Med lättskött fasad.

Vad gäller tomten så får den inte heller vara stor, men den måste rymma ett gästhus och/eller förråd. Jag vill ha en bergsknalle. Altan. Liten gräsmatta. Sol både morgon och kväll. De enda växter förutom gräs som jag tillåter är rabarber och jordgubbar. Och en häck runtom. Ska vi flytta vill vi inte bo med insyn.
Sen är det ju det här med läget. Vore bra om huset inte ligger längre från havet än vad vi bor nu, dvs max 2 km. Och det ska finnas badplats. Busshållplatsen måste ligga max 4 minuter från huset, och vägen dit måste vara upplyst och inte gå genom en skog. Jag skulle kunna kompromissa om en mataffär, men OM det finns på gångavstånd (ett barns gångavstånd) så är det ett plus.

Ni kan väl hojta till om ni hittar nåt.

4 kommentarer:

  1. Haha, nästan inga krav alls :0)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst borde vårt drömhus finnas?! Hur svårt kan det vara liksom.

      Radera
  2. Det finns! Eftersom du inte nämnde något om priset på huset så är det väl ändå så att om man bara hostar upp tillräckligt mkt så får man det man vill ha...

    SvaraRadera
  3. Ja, men det är ju ytterligare en aspekt. OM huset skulle dyka upp, så vore det ju bra om vi kunde fortsätta äta också.

    SvaraRadera