torsdag 23 maj 2013

Lika segt som kola

Det enda spännande som hänt i veckan är att vi bytt bank. Och det var ju i mitt tyckte synnerligen ospännande, men min makes engagemang i detta räcker åt oss båda och antagligen till resten av radhusområdet också om de nu hade vetat om det. De senaste månaderna har jag fått mejl och sms om räntenivåer och annat som är tråkigt som satan att ta ställning till. Ge mig en lunta litteratur på gammelsvenska från1700-talet, jag plöjer den, men det här är så tråkigt så jag får anstränga mig att ens läsa hela sms:ets 160-tecken. Inte för att det är helt nödvändigt. Min make ringer oftast senare samma dag och drar allt igen. Ibland hotar han med ett excelark och en timmes genomgång på kvällstid om jag låter det minsta ointresserad. I hans tycke borde jag se ekonomigenomgångarna som (citat) "...små godisbitar som förgyller min vardag". Jag ser det snarare som en kräkreflex.

Vi har olika syn på roligheter, maken och jag. Igår körde jag fram och tillbaka till Falkenberg. Maken var synnerligen avundsjuk: Lyllos dig, sa han längtansfullt och såg sorgset på sitt busskort. För honom är 24 mil i bilens sällskap en njutning av sådan grad att jag väljer att inte gradera den här. Själv ser jag bilresan som en transportsträcka, vilket jag också sa. Då såg maken snarast chockerad ut och övervägde troligtvis om han tagit fel beslut den där aprildagen 2005 när han ringde mig för första gången. När jag på skämt sa att jag planerade att testa hur snabbt bilen kom upp i 150 på motorvägen så hörde jag bara ytterdörren slå igen bakom honom.

Imorgon kör vi tillsammans till Stockholm.  Eller ja, maken lär väl köra de 50 milen. Själv tänker jag då äta en påse riktigt godis. Eventuellt låter jag honom smaka. I blandningen finns en lakritsdoftande inköpslista inför helgen, chokladmarinerad semesterplanering samt polkagrisrandiga tankar om hur och när vi ska påbörja bygget av nytt badrum hemmavid.

Det tar tid att köra 50 mil med min make bakom ratten. Men jag är övertygad om att min överraskningspåse med gottisar kommer att ge glans åt resan. Antagligen förgylla den.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar