lördag 15 juni 2013

Treårsdagen!

Omedveten spänning inför sin födelsedag idag gjorde att treåringen inte somnade förrän långt efter läggdags igår. Imorse sov hon därför ovanligt nog vid 07.15 när hennes far, mor och syster sjungande travade in i hennes rum. Skräckslagen tittade hon på oss, innan hon insåg att vi var vi och inte en elak kastrullorkester som väckte henne mitt i natten. Irriterad, trött och vresig la hon armen över ansiktet och vände sig in mot väggen. Hennes storasyster hade dock fått nys om att hon också skulle få ett paket, och gick därför in helhjärtat för att väcka födelsedagsbarnet. Det kanske inte var så ljuvt, men det var effektivt, och strax satt vi alla i sängen med presentpapper och snöre i småbitar runt om oss.

Inför födelsedagen hade treåringen önskat sig "paket". Något innehåll ville hon inte höra talas om. Eftersom hennes personlighet hamnar farligt nära Pippis, och att vi liksom hon kan Pippi-böckerna utantill, vilket gör det betydligt svårare att "missa" en endaste rad vid kvällsläsningen, så hade vi köpt ett Pippi-kit med kläder och hela tjottafräsen. Möjligtvis var vår dotter nyvaken, eller så har hon smygtittat på skräckfilmer när vi sover, för när hon öppnade paketet med en peruk, skor och klänning i Pippi-style så såg hon ut som om hon trodde att vi styckmördat Pippi och lagt henne i en låda och sagt Grattis älskade barn! Möjligtvis något överdriven tolkning från min sida, men skepsismen var påtaglig. Ett paraply, köpt i farten som en praktisk grej, var dock mycket uppskattat och skulle lekas med hela förmiddagen.


Jag hade tänkt att den nyblivna treåringen skulle få styra dagen, men när hennes svar på frågan om vad hon ville göra på födelsedagen var "inget", så tog planeraren i mig över. Dessutom hade hennes val kunnat resultera i en nakenchock där vi hela dagen fått gå runt endast iklädda i trosor på hennes begäran. Vi hade sannolikt ätit smör med sked till frukost samt spenderat åtta timmar med att klättra på alla staket, stegar och trappor runt om i området som finns att tillgå. Jag valde därför att bestämma att vi skulle besöka Alfons-huset. Påklädda.

Tårta. Bit #3.

Treåringens kalasgäster.
 
 
Mer om Alfons-besöket, samt jakten på den lilla lekstugan hon också fick i present, en annan dag. Nu har båda vildbasarna somnat och vi ska ladda om för nästa kalas imorgon. Imorgon kommer vi dock inte vatt äcka henne, vilket borde betyda att hon väcker oss vid 06.30-snåret som vanligt. Då ska jag le mot henne och säga Godmorgon mitt barn. Absolut inte lägga armen över huvudet. Och inte vända mig om. Nejnej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar